Bezint eer u stemt:
Het openbaar vervoer is een grote verliespost voor de overheid. De prijzen zijn relatief gezien heel laag (alhoewel daar zelfs nog over geklaagd wordt) en de veiligheid is een grote kost. Het net van bussen en trams is vrij uitgebreid, met veel trajecten en veel haltes. Omdat het om een enkel bedrijf gaat bestaat er bovendien nog een redelijk vlotte aansluiting tussen de verschillende lijnen, zodat men vrij gemakkelijk van de ene lijn naar de andere kan overstappen.
Wanneer dit geprivatiseerd wordt, moet dit bedrijf wel winst gaan maken, in tegenstelling tot wat nu gebeurt. Dan valt alles weg:
*Duurdere prijzen voor bus en tramritten
*minder goede veiligheid en kwaliteit omdat dit te kostelijk is
*inkrimpen van het net, omdat niet-rendabele trajecten en haltes zullen verdwijnen
*omdat er dan meerdere bedrijven zullen zijn zal er een chaos ontstaan van zodra je moet overstappen van één lijn naar een andere. Je zal meerdere tickets, meerdere abonnementen nodig hebben. En die verschillende netten zullen niet met elkaar rekening houden zodat de kans groot is dat je een uur moet staan wachten wanneer je overstapt.
Hetzelfde geldt ook voor de spoorwegen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
|