Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido
Indien de onafhankelijkheid van vlaanderen momenteel bekomen wordt,
dan zal it voornamelijk de verdienste zijn van rechtse partijen,
die samen met de onafhankelijkheid ineens ook huhn rechts programma kunnen doordrukken.
|
Dat lijkt me de omgekeerde logica. Links blijft (veelal) doof door de staatskundige verschuivingen, en gebruikt als excuus dat de meeste "separatisten" rechts zijn.
De enige "linkse" profilering die ik op communautair vlak zie (uitgezonderd Meervoud, V-SB, SFL, etc...) is een conservatief vasthouden aan de Belgische staat. Waarmee je niemand zal overtuigen.
Waarom lees ik nooit een wervend voorstel vanuit links om te reageren op deze communautaire evoluties? Ik zeg niet dat ineens heel links zich moet bekeren tot het Vlaams-nationalisme (alhoewel ik er zeker niets op tegen zal hebben). Maar als het enige linkse geluid dat je hoort, het Belgisch-nationalisme is, dan vrees ik inderdaad dat we zullen afstevenen op een rechts Vlaanderen. Zolang links geen duidelijk alternatief kan naar voor schuiven, zal de communautaire agende in Vlaanderen door rechts gedomineerd worden.
Vanuit LSP zie ik een interessante evolutie. Ze mogen dan wel verbeten bevechters van het Vlaams separatisme zijn, ze geraken tenminste los van die "linkse" fetisj met België. Uit dat stadium lijkt de PVDA niet los te komen.
Dat men vanuit links de Vlaamse onafhankelijk bestrijdt, tot daar nog aan toe. Maar dan men België gaat verdedigen, daar kan ik met de beste wil van de wereld niet bij. Wat is er dan zo fantastisch aan België?