Los bericht bekijken
Oud 30 oktober 2007, 13:26   #77
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

De Wever bereid om joodse gemeenschap excuses aan te bieden

NV-A-voorzitter Bart De Wever is bereid zijn verontschuldigingen aan te bieden voor zijn uitspraken over de jodenvervolging in Antwerpen. De Wever had de excuses van burgemeester Patrick Janssens aan de joodse gemeenschap zondag 'gratuit' genoemd.

De Wever had vanmorgen al contact met de vertegenwoordigers van verschillende joodse organisaties. Vanmiddag zit hij met hen samen. 'Als de joodse gemeenschap dat nodig vindt, wil ik beslist mijn excuses aanbieden', aldus De Wever.

De N-VA-voorzitter herhaalt dat het nooit zijn bedoeling was de joodse gemeenschap te schofferen.

De uitspraken van De Wever deden veel stof opwaaien bij de joodse gemeenschap. Maar ook politici waren opvallend scherp voor de N-VA-voorzitter. Open VLD schreef een open brief aan De Wever en ook CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen keurde zijn uitspraken af.

Vanmorgen al nuanceerde De Wever zijn uitspraken. Hij zei op de VRT-radio dat gratuit 'alleen sloeg op het feit dat ze zo laat komen'. 'Dus het was zeker geen negatieve opmerking naar de joods gemeenschap. En zestig jaar na datum, als iedereen overleden is, is het natuurlijk geen daad van grote politieke moed om nog verontschuldigingen aan te bieden. Maar ik heb me er nooit tegen verzet, nooit.'

http://www.standaard.be/Artikel/ Detail.aspx? artikelid= DMF30102007_ 038

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 30 oktober 2007 om 13:27.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden