Los bericht bekijken
Oud 31 oktober 2007, 03:30   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Eerder marktparticipanten: er was vraag naar gemotiveerde medewerkers door de Gestapo, dus moest er een aanbod zijn. Perfect uit te leggen volgens de Oostenrijkse School. Dank u Percalion en Adrian Healey.
Dankje om ineens te wijzen op het feit - door wel een paar Oostenrijkers onderzochte visie - dat de overheid de grootste - en meest gevaarlijke - vorm is van wat neoklassieken marktfalen noemen. (Ik ga niet volledig akkoord met die opinie.)
Waarom denk je dat we er tegen zijn?

Maar, even serieus overigens. Ik zou niet weten waarom het niét op die manier uitgelegd zou mogen worden? De Oostenrijkse school heeft geen ethisch oordeel over het handelen an sich. Dat is voer voor moraalfilosofen. Als elke mens ineens besluit zijn gebuur te vermoorden, is dat ook vrij goed te verklaren vanuit de Oostenrijkse school. Maar daarom keuren we het niet af.

In een markt zonder overheid, win je niet/nauwelijks door anderen te doden. En als ik het begrip oppurtuniteitskosten er bij neem; al helemaal niét. Maar goed, je gaat het wrslk, naar goede gewoonte, niet snappen.

Verder heb ik genoeg literatuur gelezen over Het Kwaad om te zeggen dat ook zij - voor een deel - slachtoffer waren. Maar in de eerste en voornaamste plaats blijven ze dader. Dat lijkt me logisch.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden