Ben ook niet van mening dat wij nog steeds de schuld op ons moeten nemen voor iets dat sommige van onze grootouders 60 of 70 jaar geleden hebben gedaan. Ik kan beamen dat de sorry-cultuur in Duitsland (om evidente redenen) nog veel meer is doorgedrongen dan bij ons. Er heerst daar echt schaamte en taboe rond alles wat zich tussen 1933 en 1945 afspeelde. Ik ben zo eens naar een historisch Duits filmmuseum geweest in Keulen en vroeg waar het gedeelte van de Nazi-filmografie (o.a. Leni Riefenstahl) zich bevond. De museummedewerker keek mij na die vraag aan alsof ik de gereïncarneerde Hitler in eigen persoon was, voor hun was het gezien de omstandigheden evident dat die afdeling er niet was. Mijn mening: ik ben zelf ook niet akkoord met de Nazi-ideologie achter hun propagandafilms en langspeelfilms, maar ik vind het wel getuigen van een overdreven politiek-culturele correctheid als men geschiedkundig interessante en relevante informatie van de Duitse filmgeschiedenis doelbewust achterhoudt om de herinneringen aan het verleden uit te wissen.
|