Los bericht bekijken
Oud 3 november 2007, 02:02   #32
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
Tegen het tempo dat we hier een kieskring splitsen is er waarschijnlijk al een nieuwe ijstijd aangebroken tegen dat belgie gesplitst is.

Enkele bedenkingen mijner zijde
- Er is nu eenmaal een gebied waar de twee taalgroepen samenkomen, geen enkele splitsing zal dat ongedaan maken. Er zal dus steeds een grijze regio zijn waar taalkwesties de politiek blijven bepalen.
- Moeten we de walen dan niet via één of ander europese regel betalen
- Zal vlaanderen plots een ongekende welstand kennen als we ons afsplitsen ?
- Hoeveel geld gaat ons dat kosten om alles te hervormen naar 2 federale staten
- Is het draagvlak daarvoor groot genoeg om een vredige splitsing erdoor te krijgen ?
- Worden de rechten van vlamingen in franstalig gebied daardoor niet ondergraven.
- De onderhandelingen tussen de 2 helften van het land zijn nu al stroef genoeg, gaat dit verbeteren met 2 onafhankelijke staten ?
Enkele bedenkingen van mij hierover:
-Ik vermoed dat een splitsing die grijze zone voor eens en voor altijd de taalgebieden verdeelt. Als je dan in Vlaanderen woont moet je Nederlands spreken, in Wallonië Frans. Waarschijnlijk blijven er nog schemerzones maar volgens mij zullen die eerder beperkt blijven.
-Waarom zouden we hen moeten betalen? Elk volk heeft het recht op zelfbeschikking, de Vlamingen dus ook. Volgens mij zullen we Wallonië trouwens sowieso nog transfers blijven sturen, alleen transparanter en beperkt in de tijd.
-Volgens mij zal je dat al snel beginnen te voelen. 2000 euro per jaar per kop is een serieus bedrag.
-Het zal waarschijnlijk wat kosten op het moment van de hervorming maar ik vermoed dat die investering zich snel terug zal betalen omdat het nieuwe systeem goedkoper is.
-Langs Vlaamse kant vermoed ik niet dat er rellen of oproer zal komen. Van Waalse kant zal het volgens mij ook wel meevallen. Na de RTBF-uitzending zijn er toch ook geen rellen uitgebroken? Zelfs als er geweld zou komen van hun kant, kunnen we ons toch niet met geweld laten chanteren door het Zuiden?
-Als zij in Wallonië wonen moeten zij Frans leren, net zoals Walen in Vlaanderen Nederlands moeten leren.
-In het begin zal er waarschijnlijk een verzuurde sfeer hangen tussen ons, maar op termijn zouden de relaties volgens mij juist beter kunnen worden. In Noorwegen/Zweden waren de relaties toen ze nog één land waren ook helemaal verziekt, maar toen ze splitsten is dat plotseling sterk verbeterd.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden