Discussie: Favoriete democraat
Los bericht bekijken
Oud 22 januari 2004, 18:27   #43
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Tja, in die poll stonden geen expliciete vragen over het conflict in het M-O.
Inderdaad. Daarom gaf ik jou deze informatie.

Citaat:
Is Clark meer pro-Israël dan de orthodoxe jood Lieberman?
Laten we het zo stellen. Lieberman zal nooit anti-Israel zijn, maar hij heeft minder begrip voor de politiek van Sharon dan Clark. Vergeet niet dat zowel Clark als Sharon generaals zijn (of waren).

Citaat:
Tja, Clark is voor mij, van de kandidaten, gewoon de beste oplossing. Hoe hij het conflict in het M-O zou willen aanpakken is zijn zaak. Het gaat er mij vooral om dat hij meer het type Clinton (die overigens ook zeer pro-Israel was of toch tenminste 'officieel') op het vlak van buitenlandse betrekkingen en diplomatie.
Da's duidelijk.

Citaat:
In die tekst van Clark is er trouwens geen enkele reden voor mij om hem plots af te schrijven. Het enige vershil is dat hij de schuld volledig in de schoenen schuift van de Palestijnse groeperingen, daar waar ik de schuld ook bij Israël leg.
Zelf vind ik ook dat Israel bestaansrecht heeft en dat beide landen naast elkaar kunnen bestaan, al ben ik radicaal tegen de Israelische politiek die niet de zo gevreesde terroristen treft, maar ook onschuldige burgers. Wie denk je dat uiteindelijk het slachtoffer wordt van die muur? De vetbetaalde, rijke organisaties (en dan bedoel ik niet de arme, door wanhoop gedreven zelfmoordactivist) of de gewone boer die nu al geen faciliteiten heeft en vaak nog zijn landbouwgrond moet afstaan aan de bouw van de Israëlische muur? Of hele gebieden die geannexeerd worden om één of andere kolonie aan de 'veilige' kant van de muur te krijgen?
Het feit dat Clark de bouw van die muur goedkeurd, is een spijtige zaak, maar dat weegt niet op tegen de goede punten van hem.
Ik ga niet over de grond van de zaak Israel/Palestijnen discussiëren, want dat hoort in andere topics, en bovendien is mijn positie hierover gewoon duidelijk weergegeven in die tekst van Clark.
Het is ook nooit mogelijk om een kandidaat te vinden die alles zegt en denkt zoals je het zelf zou willen, en daaromheb je waarschijnlijk Clark en Dean als favoriete keuzes, maar ik vond het gewoon een noemenswaardig feit dat op het dossier van het M-O de tekst lijnrecht tegenover jouw gedachte ingaat. Althans, zo begrijp ik het.

Citaat:
Het liefst van al zou ik Hillary Rodham-Clinton als kandidate zien, maar daar moeten we nog even op wachten natuurlijk...
Dat was een van de grote angsten van de republikeinen, Hillary die zich kandidaat stelt. Want die vrouw is heel populair en kan als geen ander debatteren. Maar of Amerika klaar is om een centrum-links denkende vrouw als President te hebben, dat weet ik zo niet. Bovendien doet ze niet mee.

Citaat:
Na edit: denk je niet dat het politieke zelfmoord is om in Amerika een minder pro-Israëlische houding aan te nemen?
De Amerikaanse bevolking identificeert Israel als een van hun eigen staten. Niet alleen de 7 miljoen Joodse Amerikanen, maar de Amerikanen in het algemeen denken dat men het kleine Israel van 20.000 km² en haar 5 miljoen inwoners niet mag laten vallen tenmidden van een massa van 600 miljoen vijandige moslims die in een territorium van miljoenen vierkante kilometers wonen. Ik denk er ook zo over.

Politieke zelfmoord is een groot woord, want er speelt wel meer dan Israel in de Amerikaanse politiek. Maar je scoort er zeker geen punten mee als je anti-Israel bent.