Eigen gelijk contra discussieproces
Yo iedereen
Ik heb een hele tijd wat zaken zitten lezen op dit forum. Er is me iets opgevallen: ik merk dat er vaak zeer bruisende discussies worden gevoerd en dat iedereen zichzelf steeds goed wenst te verdedigen, wat op zich een positief gegeven is.
Alleen merk ik daarbij wel op dat velen zich misschien te veel concentreren op het halen van het eigen gelijk, i.p.v. inhoudelijk bij het onderwerp te blijven.
Mijn idee over het, meestal op verbeten wijze, willen halen van het eigen gelijk is dat men daarmee de discussie te persoonlijk gaat nemen. Men wijkt van het onderwerp af.
Persoonlijk acht ik het proces van een debat of discussie veel belangrijker dan het halen van het eigen gelijk. De inzichten die daarbij worden opgedaan zijn veel belangrijker dan iemands gelijk.
Dergelijke instelling is niet altijd even makkelijk te bereiken, het gebeurd nog dat ik zelf verval in het willen gelijk halen. Dat geef ik toe.
Ik wil maar zeggen, en ik formuleer het nu als een vraag naar jullie toe:
Houden we ons niet teveel bezig met het halen van het eigen gelijk, waardoor de inhoud van het onderwerp verloren gaat?
Ik wijs hiermee niemand met de vinger, ik wil enkel beroep doen op jullie intelligentie en zelfreflectie.
Pallas Athena
Laatst gewijzigd door Pallas Athena : 3 november 2007 om 13:51.
|