Los bericht bekijken
Oud 22 januari 2004, 19:06   #84
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Er is totaal niets dat de arbeiders tegenhoudt om hun bedrijf over te nemen, ook niet in een kapitalistisch systeem.
Niet helemaal juist, Ik denk ondermeer aan argentinie waar er nu ongeveer 100 bedrijven bezet en heropgestart zijn in arbeiders zelfbeheer (+- 10.000 arbeidsplaatsen). Probleem is vaak de juridische strijd tussen het patronaat en de werkers en de flikken die zeer represief optreden in het nadeel van de werkers. Als alle mensen hun eigen bedrijven zouden overnemen is er van kapitalisme geen spraken meer dus denk ik ni dat ze da zonder slag of stoot gaan toelaten.

der staat onder meer een stuk over Brukman en Zanon, twee van die argentijnse cooperatieven, op de site van www.werklozenbond.tk
Ik denk dat u een overname anders ziet als ik. U verwacht blijkbaar dat de aandeelhouders zomaar hun bezittingen moeten afgeven aan de werknemers van het bedrijf.

Ik denk trouwens dat de links revolutionairen vaak vergeten dat bij revolutionaire overnames voor elke grote institutionaire aandeelhouder, er twintig arme gepensioneerde 'proletarische' aandeelhouders zijn die hun appeltje voor de dorst eraan zien gaan.

Er bestaan binnen het kapitalistische systeem verschillende manieren waarop de werknemers de controle over het bedrijf kunnen krijgen, zonder dat daarvoor aandeelhouders gestraft moeten worden.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline