Los bericht bekijken
Oud 3 november 2007, 19:49   #62
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Hoedanook blijft 'traditioneel' stemmen goedkoper dan 'elektronisch' stemmen, en het ziet er helaas naar uit dat dat het enige argument is waarmee 'traditionele' politici te overtuigen vallen.

Het feit dat fundamentele voorwaarden als 'gewaarborgd stemgeheim' en 'controleerbaarheid van de verkiezingen door om het even welke kiezer' in 'geautomatiseerde verkiezingen' niet langer vervuld worden, blijkt voor de meeste politici (zeker in Vlaanderen) allerminst van belang.

Ik vind het evenwel vooral verbijsterend dat ook het brede publiek daar niet om blijkt te geven.

Ik hoop echter binnenkort positiever nieuws te kunnen brengen.
Ik vind dat niet zo vreemd. In België hoeft men niet te zorgen voor een zo hoog mogelijke opkomst, mensen worden verplicht te stemmen. Dan is er geen stok achter de deur om te zorgen dat alles zo goed mogelijk verloopt. Tel daarbij op dat het vertrouwen van de gemiddelde kiezer in de politiek in Vlaanderen naar mijn indruk - corrigeer me maar als ik het fout heb - sowieso tot onder het vriespunt is gedaald, en het is absoluut niet vreemd dat velen hier ook niet meer warm of koud van worden.

Toch denk ik dat het opzetten van een campagne tegen stemcomputers, waarin gewezen wordt op de gevaren en onzekerheid, de beste manier is om zowel de bevolking als - in reactie daarop - de politiek te bereiken. De groep Wijvertrouwenstemcomputersniet bestond in NL ook al jaren zonder dat er ooit iemand van had gehoord... totdat ze in volle campagnetijd aantoonden hoe riskant die stemcomputers eigenlijk wel zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden