Los bericht bekijken
Oud 4 november 2007, 13:33   #316
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Ah kijk gewoon naar wat er met Elektrabel is gebeurd. Alle consumentenverenigingen wijzen erop dat dit bedrijf momenteel woekerwinsten maakt.

En Elektrabel is hét voorbeeld van een privaat bedrijf, dat zonder enige vorm van overheidshulp is ontstaan en zijn huidige marktpositie heeft bereikt.
Grapjas.

Citaat:
Zoals ik al zei, de overheid mikt niet op winst maar op break-even. Dat betekent dat je voor je sociale zekerheid geen extra winstmarge moet afdokken, wat wel het geval zou zijn als die sociale zekerheid zou geleverd worden door een privé-bedrijf.
De overheid maakt gigantisch veel verlies. Dus om break even te draaien moet ze bijbetalen. Dat is nu niet zo moeilijk te begrijpen, hé?

Citaat:
En dan heb je nog het probleem van de monopolie-positie. Sommige diensten zijn nu eenmaal uniek. In "uw systeem" gaan we wegentol mogen betalen aan private bedrijven die de wegen bezitten. Maar er is slechts één weg van A naar B. Je kunt niet werken met 5 verschillende bedrijven die elk een weg van A naar B aanleggen en dan met elkaar in concurrentie gaan voor de laagste prijs en de beste dienstverlening. Het bedrijf dat de weg van A naar B bezit kan elke prijs vragen die het wil.
Als je de prijs niet kan betalen, dan ga je niet naar B. Zo eenvoudig is het. Ik zie het probleem niet?

Citaat:
Nee mijn beste, beeld je vooral niet in dat je er goedkoper vanaf gaat komen als de private sector de rol van de overheid overneemt.
1. De kans is quasi zeker op bijna elk vlak.
2. Dat moet zelfs niet. Daar gaat het ook niet over. Het gaat om rechtvaardigheid en het feit dat stelen niet mag. Niemand niet.

Citaat:
En dan heb je nog het bijkomend systeem dat uw systeem niet "vergevingsgezind" is. Éen keer een fout maken en je ligt in de armoede, en dan mag je inderdaad hopen op liefdadigheid om in leven te blijven, zoals je zelf hebt toegegeven.
1. Alsof het huidige systeem zo 'vergevingsgezind' is.
2. En dan? Het zal btw nogal een serieuze fout moeten zijn, als je daardoor ineens in de armoede vliegt. Maar goed. En dan?

Citaat:
Derde probleem: de pensioenen. Men vergeet in deze discussie dat het overgrote deel van onze sociale bijdragen niet gaat naar werklozen, maar naar gepensionneerden. Hoe ga je dat in praktijk oplossen? De pensioenen dan maar afschaffen?
De praktische zaak is, zonder enige twijfel, een technische discussie op zich waarvan ik eerlijk kan zeggen dat binnen de anarchistische/libertarische beweging nog geen voldoende antwoord is gekomen. Maar zouden we daarom ideologisch moeten wijken?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden