Los bericht bekijken
Oud 23 januari 2004, 08:14   #372
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie-José
Dank je Marie-José.
Eigenlijk repliceerde Dies reeds afdoende, maar ik kan me desondanks niet weerhouden om ook mijn interpretatie van Elchardus uitspraak neer te tokkelen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elchardus
"Het spreken over directe democratie is in dit land veelal een vorm van volksverlakkerij geweest.
Wie denk je dat E. hier met de vinger wijst?
Ik vermoed: onze huidige premier.
In zijn burgermanifesten had die de mond vol over directe democratie en referenda. Eens aan de macht blijken die plannen diep weggeborgen.........

Nog grotere volksverlakkerij: al diegenen die ons vertegenwoordigend systeem proberen afschilderen als de ultieme vorm van democratie, terwijl niets minder waar is.

De partijen zoals N-VA, CD&V en LSP worden door hem m.i. niet geviseerd. Deze drie wijzen immers directe democratie en elke vorm van referendum bij voorbaat totaal af. Eerlijk is dat wel.
Ze zeggen in feite onomwonden:"Met N-VA aan de macht hoef je niet op democratie te rekenen. Wij, N-VA'ers pleiten voor een systeem waarin de verkozenen zonder correctiemogelijkheid vanwege de burgers, slechts uitvoeren wat henzelf wenselijk lijkt. Wij van de N-VA vinden het potentieel van het elitaire groepje politici ruimschoots hoger, dan dat van alle burgers samen. De N-VA weet wat goed voor u is. We luisteren naar wat jullie in de raden van schijninspraak te vertellen hebben, maar doen achteraf toch eigengereid wat ons goeddunkt.

Citaat:
Dat blijkt duidelijk uit het bestaan van niet-representatieve, niet-bindende vormen van volksraadpleging.
Hier beweert E. net hetzelfde wat ikzelf hier reeds zo vaak probeerde te verkopen.
De volksraadplegingen (i.e. referenda van bovenop en dus niet op volksinitiatief) dewelke niet eens bindend zijn, vormen een hondebrok, ons door de politici toegeworpen om de schijn van democratie hoog te houden.
Een echt democratisch referendum gaat uit van de burgers, en is bindend: de politici dienen die uitslag te respecteren, en zoniet hun mandaat neer te leggen. Wie de wil van de burgers negeert, is geen democraat en hoort niet langer te pretenderen dat hij het volk vertegenwoordigt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elchardus
De pleitbezorgers van de directe democratie menen het blijkbaar niet echt"
Nogmaals een aanval aan het adres van hen die onrechtmatig het woord (directe) democratie in de mond nemen.

Ik heb dus allerminst de indruk dat E. hier het BROV in discrediet wil brengen. Wel de politieke kaste die het belooft, doch ons slechts flauwe afkooksels als hondebrok toewerpt, dewelke met echte democratie niets vannode hebben.