Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
Zie, ik ken prijselestaciteit wel. Het is simpelweg een nutteloos concept voor een economische analyse. Het is niet meer dan een stukje geschiedenis. We nemen 5, 10 of 50 jaar en bestuderen prijselestaticiteit. Who cares?
|
Op die manier kan je elk wetenschappelijk onderzoek afschilderen als een stukje geschiedenis

.
De prijselasticiteit is simpelweg een concept om te kijken hoe gevoelig de markt is voor een stijging van de prijs. Voor margarine e.d. is dat inderdaad niet zo interessant, maar voor olie wel, want zo kan je zien wat de impact is van een stijging van de olieprijs, en hoe die impact evolueert door de jaren heen.
Citaat:
Maar alé, probeer het eens. Wat zou volgens jou de relevantie zijn van prijselasticiteit?
|
Zie hierboven. Met elasticiteiten in het algemeen kan je meten hoe gevoelig een markt is voor zowat alles. Dat is heel wat meer dan een stukje geschiedenis.
Citaat:
Het zou me overigens ten zeerste verbazen dat ik kritiek had op het concept tijdswaarde... Wrslk heb je het weer niet begrepen. (Wat goed mogelijk is, ik ben niet de meest heldere schrijver.) Vertel het eens, over welk topic heb je het?
|
Waar het precies staat weet ik niet meer, het was een topic over de verhoogde uitgaven van de Amerikaanse overheid aan terrorismebestijding.
Citaat:
Neen, hoor. Absoluut niet. 't is enkel maar om te zeggen dat deze uitspraak:Absolute onzin is. In de boeken over economie die ik op het moment lees, komt dat nutteloos grafiekje niets zoeken. En terecht. Omdat het nauwelijks nut heeft voor een goede analyse van de markt.
En dat wou ik zeggen met ik en Percy die dezelfde boeken lezen. Ik vind het onzin op basis daarvan. Maar hij vond het al veel langer onzin, op basis daarvan. 
Enfin, vraag het hem gerust zelf. En vergeet niet mij 10 euro op te sturen, hé!
|
Waarschijnlijk eindeloos theoretische gezever over mogelijke economische modellen. Soit, als je een markt wil analyseren (en haar bijhorende gevoeligheid voor allerlei factoren) dan moet je je wel beroepen op elasticiteiten.
Citaat:
Griffen goederen zijn toch ook goederen die je 1. noch onbeperkt in tijd kan laten stijgen
|
Wat is hier nu eigenlijk de relevantie van? Je hebt dit al enkele keren herhaald, maar je point ontgaat me. Of er nu zo'n goederen bestaan of niet, dat doet er niet toe. Er bestaan alleszins goederen die enorm in prijs kunnen stijgen, terwijl dit nauwelijks een impact heeft op de gevraagde hoeveelheid. Of dat die prijs nu tot het oneindige kan toenemen of niet ...
Citaat:
en 2. noch geen enkel alternatief hebben?
|
Zelfde opmerking als hierboven. Een goed heeft niet enkele substituten of geen substituten, maar heeft een bepaalde gevoeligheid hiervoor. Of er nu goederen bestaan die geen enkel alternatief hebben, er bestaan alleszins goederen die een soort monopoliepositie bereiken, juist omdat er zo weinig alternatieven zijn.
Daar komt het nu net op neer voor olie. Olie is een goed dat sterk inelastisch is, qua prijselasticiteit en kruiselingse elasticiteit (voor substituten). Dat verklaart de grote impact van een olieprijssting.
Citaat:
En is niet meer dan een empirische waarneming na de feiten. Who cares?
|
Waarom niet ineens al het empirisch onderzoek afschaffen?
Citaat:
Deze uitspraak vergeef ik je, omdat je daar niet in geschoold bent.
|
Welke wetten of wetmatigheden zijn er dan al allemaal ontdekt? Wat heeft al dat gefilosofeer van de voorbije tweeduizend jaar nu concreet opgebracht?
Citaat:
Neen, enkel het feit dat je moeite hebt met een grapje te onderscheiden. Probeer het aub nog eens. Ik vind het wel grappig dat je niet veel verder komt dan 'je weet er niets van' en 'jouw onwetendheid'. Voor de rest slaag je er wel niet om te zeggen waarom bepaalde zaken dan zó zouden zijn.
|
Is het je nog niet opgevallen dat ik niet de enige forummer ben die je die commentaar geeft? Ik zou ook niet weten wat ik er anders op moet antwoorden als je elementaire onderzoeksmethoden of basisconcepten in het belachelijke trekt.
Citaat:
Kleine hint; probeer je niét te baseren op de economie die dat je op je schooltje krijgt. Die heeft namelijk niet zoveel met de werkelijkheid te maken.
|
Kleine hint: probeer eerst eens een basiscursus economie tegoei door te nemen voor je je op economische filosofieën stort.