Discussie: Spiritueel genezing
Los bericht bekijken
Oud 6 november 2007, 19:55   #92
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Het heeft misschien geen resultaten bij zuiver biologische ziekten, maar u mag de effecten van zulke therapieën niet onderschatten bij psychosomatische ziekten (traumatische stressstoornissen, C.V.S., fybromyalgie,...)

Bij deze ziekten werken zo'n therapieën meestal wel vermits er:

1) een biopsychosociale factor is waardus de ziekte met een geestelijke (psychosociale) behandeling mee geholpen is.

2) het ondergewaardeerde 'Placebo' effect weldegelijk in een zekere zin heilzaam is, vermits het neurologisch, het immunologisch en het hormonaal systeem met elkaar in contact staan.
Dat ze meestal wel helpen zou ik niet durven zeggen. Maar moesten ze een effect sorteren dan kom je bij het volgende probleem:
- de beroepsbeoefenaar in kwestie is niet herkend en er is dus geen wettelijk kader voor. Dat brengt wildgroei met zich mee. Je kan zonder het te weten bij een kwakzalver terecht komen die 100 euro per minuut vraagt en je de hemel op aarde belooft. Als het na de eerste keer niet helpt kan hij je nog 50 maal terug laten komen enzovoort. En ik denk niet dat er een instantie is waarbij je kan gaan klagen voor dit soort oplichterij?
Enfin, ik wil dus niet uitsluiten dat het bij sommige mensen misschien helpt. Maar ik vermoed dat er bij die zogenaamde behandelaars (al dan niet moedwillig) heel veel kwakzalvers zitten.
Moest het effect van hun behandeling bewijsbaar zijn, ook al is het te verklaren via placebowerking, mogen ze van mij ook wettelijke herkenning krijgen zodat het kaf va het koren gescheiden kan worden.