Los bericht bekijken
Oud 8 november 2007, 15:02   #8
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik heb altijd duidelijk gezegd dat ik geen diploma over deze materie op zak hebt en dat zelfs waarschijnlijk ook nooit zal zeggen. Dus dat kan je me niet verwijten, tenzij je een slechte lezer bent.

En economen horen nu eenmaal bij die groep mensen die andere belangen hebben ja. Ik zeg niet dat dat per definitie zo hoeft te zijn. Het ene belang sluit het andere niet uit en ze kunnen zelfs hand in hand gaan. Maar door heen de geschiedenis was dat geen succes, zoals nu blijkt uit de klimaatverandering.

Had meneer Albrecht liever dat het IPCC zich baseerde op biobrandstoffen misschien?

08/11 Biodiesel zorgt voor klimaatbom

De door de industrie veroorzaakte ontbossing in Indonesië vormt een klimaatbom die tot ontploffing kan komen.

Dat staat in een donderdag verschenen rapport van milieuorganisatie Greenpeace. Bij het platbranden van regenwouden en veenland voor palmolieplantages komt jaarlijks 1,8 ton broeikasgassen vrij. Dat is 4 procent van de wereldwijde uitstoot, aldus Greenpeace. Palmolie is een grondstof voor voeding, cosmetica maar ook voor biodiesel.

"De handel in palmolie door een aantal grote voedselconcerns en grondstofhandelaren helpt een klimaatbom in de Indonesische regenwouden en veengebieden tot ontploffing te brengen", zo staat in het rapport. "Pogingen om een gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen zullen niet slagen, tenzij deze en andere industrieën die bossen verwoesten aan banden worden gelegd."

Het platbranden van de veengebieden van Sumatra, die veertien miljard ton koolstof bevatten, zou een hoeveelheid broeikasgassen doen vrijkomen die gelijkstaat aan de hoeveelheid die jaarlijks in de hele wereld wordt uitgestoten, aldus Greenpeace. Unilever, Nestlé en Cargill behoren volgens Greenpeace tot de vele bedrijven die de vraag naar palmolie uit ontbost gebied in Indonesië opdrijven.

Palmolie wordt verwerkt in vele voedingsmiddelen en in cosmetica. De laatste jaren wordt palmolie ook steeds meer gebruikt om groene stroom op te wekken