Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees
Tja, ik heb nog van EU-kenner prof Maresceau geleerd dat de Russen die wonen in Vladivostok (vlakbij China en Korea dus) qua cultuur en mentaliteit veel Europeser zijn dan de Turken.
Dat zegt niets voor de Russen, maar wel tegen de Turken uiteraard!
|
Het is een feit dat Siberiërs eigenlijk gewoon Russen zijn, ze zijn iets onafhankelijker ingesteld, iets ruiger, iets minder Europees toch, en alle Russische kenmerken nog iets meer uitvergroot.
Ik vind niet dat Rusland over het algemeen Europeser is dan Turkije in het algemeen. Er bestaan verschillende soorten Turkije, de verwesterde middenklasse in West-Turkije en in de grote steden is zeker Europeser dan de gemiddelde Rus, maar het platteland in Oost-Turkije en Koerdistan is duidelijk Aziatisch, en verschilt niet zo veel van mentaliteit en cultuur met Iran of Iraaks Koerdistan, dus veel minder Europees dan Rusland.
Wat Georgië betreft, Georgië is ongeveer even Europees of niet-Europees als Rusland, het zijn duidelijk Europeanen van uiterlijk, en ze zijn heel erg gerussificeerd. Doch de Georgische cultuur vertoont ook wel gelijkenissen met de Balkan, veel minder met Turkije en het midden-Oosten. Er zijn enkele kleine verschillen met Rusland, ze zijn over het algemeen gastvrijer, toleranter, zachter in de dagelijkse omgang dan in Rusland of Centraal-Azië, minder "Mongoolse" invloeden, en houden hun tradities meer in ere, familie, traditie en geloof spelen een grotere rol dan in Rusland, dat meer "gesovietiseerd" is. Eigenlijk moet ik toegeven wel een leuker volk dan de Russen. Er zijn veel gelijkenissen met Oekraïne, minder Europees wel dan Oekraïne, van al de Soviet-volkeren (de Balten niet meegerekend, die voelden zich nooit thuis in de Sovjet-Unie of het Russische rijk) zijn de Oekraïeners, Wit-Russen en Moldaven het meest Europees.
Ik denk dat de 5 miljoen Georgiërs al meer alcohol consumeren dan heel Turkije en het Midden-oosten samen.
Ik denk niet dat ze thuishoren in de EU, tenzij je heel de voormalige Sovjet-Unie erbij neemt. Want inderdaad als je Georgië erbij neemt is er geen reden waarom je Rusland, Ukraïne, Armenië en zelfs Kazachstan er niet bij zou nemen.