Los bericht bekijken
Oud 8 november 2007, 20:43   #2
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
De Vlaamse Volksbeweging is blij met de onvoorwaardelijke splitsing van BHV. De VVB heeft samen met de burgemeesters en veel Vlaamse politici dit dossier de jongste jaren nadrukkelijk op de politieke agenda geplaatst. Verheugend is het vast te stellen dat de splitsing er kwam met de – op Groen na! – eenparige instemming (en samenwerking) van �*lle Vlaamse politieke partijen.

Lees verder...

En lees dit nu ook eens:

[FONT=Arial]Vlaamse beweging waarschuwt zelf voor 'radicalisering'

BRUSSEL l De Vlaamse partijen hebben 150 dagen het been stijf gehouden. En dus heeft de Vlaamse beweging geen reden tot klagen. Enigszins verrassend zijn Walter Baeten (IJzerbedevaartcomité) en Eric Defoort (Vlaamse Volksbeweging) toch beducht voor een regimecrisis. 'Het zal leiden tot een radicalisering van de Vlaamse publieke opinie.'

Door Filip Rogiers

Eind jaren zeventig liep de Vlaamse beweging storm tegen het Egmontpact. Daar ging toen nog reële macht van uit. Maar naarmate opeenvolgende staatshervormingen de Vlaamse autonomie vergrootten, kwam er sleet op de Vlaamse beweging. Gematigde en radicale fracties raakten onderling slaags. Het jaarlijks dalend aantal bezoekers van de IJzerbedevaart was en is een graadmeter voor die tanende invloed.

De hoge communautaire koorts vandaag geeft de Vlaamse beweging een nieuwe impuls. Of niet? "Ik was onthutst toen ik las hoeveel gewone Vlamingen vandaag zeggen dat ze niet meer moeten toegeven aan de Franstaligen", zegt Eric Defoort, kersvers voorzitter van de VVB. "Ik gruw bij het idee dat de België Barst-krachten zouden heropleven. We kunnen maar beter luisteren naar mensen als Luc Martens (CD&V), toch geen communautaire diehard, die vandaag onomwonden voor het confederalisme kiest."

"In zekere zin is de rol van de Vlaamse beweging uitgespeeld", zegt Walter Baeten. "Onze agenda is overgenomen door het grootste deel van de politieke Vlaamse klasse. De huidige toestand zal bij gewone mensen leiden tot een radicalisering. Je hoort het in de trein: 'Ze (de Franstaligen, FR) zijn met onze voeten aan het spelen'."

Zoveel Vlaams militantisme vindt Baeten evenwel niet noodzakelijk een deugd. "Ik ben er een beetje bang voor. Een groot deel van het democratische gehalte van de Vlaamse beweging dreigt ermee weg te trekken. Dat de splitsing van B-H-V er moet komen, spreekt voor zich. Maar ik hoop dat we niet in de ongrondwettelijkheid terechtkomen. Het ideale scenario zou zijn dat de twee legitieme gewestregeringen met elkaar contact opnemen en samenzitten om uit te maken wat ze nog samen willen doen. Onze vrees is dat een implosie de solidariteitsmechanismen zou opblazen. De Vlaamse beweging mag de solidariteit met de Walen nooit in vraag stellen. We willen een responsabilisering, geen afschaffing."

Ook Eric Defoort is beducht voor een crisis die "een bepaald deel van de Vlaamse beweging zou doen heropleven". Hij doelt daarmee op extreem rechts. "Ik huiver bij de gedachte dat nu een kil, rechts Vlaanderen zich vanuit de onafhankelijkheidsgedachte in een reservaat zou gaan opsluiten. We moeten met de Franstaligen rond de tafel gaan zitten, kijken wat we samen nog kunnen doen. Separatisme is aan mij niet besteed. Vlaanderen en Wallonië moeten vanuit een volwassen, onafhankelijke situatie samenwerken. Dat is confederalisme."

Defoort heeft in die geest een nieuwe baseline bedacht voor zijn organisatie: "Beweging voor Onafhankelijkheid en Samenwerking". En met dat laatste doelt hij niet op eenheid in de eigen rangen, maar wel samenwerking met de Walen. De VVB-voorzitter kijkt overigens niet alleen met argusogen naar het communautaire luik van oranje-blauw, maar ook naar het sociaaleconomische. "Ik weiger mij neer te leggen bij een rechts verhaal. Ik heb altijd betreurd dat in de Vlaamse beweging de sociaaldemocratische component niet prominenter aanwezig is."

Samengevat: mogen CD&V-N-VA en Open Vld van de Vlaamse beweging zeker niet toegeven aan het Franstalige non, voor een crisis waarin Vlaanderen alle banden met Wallonië verbreekt, staan alvast het IJzerbedevaartcomité en de VVB niet te popelen.

© 2007 De Persgroep Publishing

Publicatie: De Morgen
Publicatiedatum: 7 november 2007
Auteur: Filip Rogiers;
Pagina: 4
Aantal woorden: 510[/FONT]