Interessant verhaal wat Spinoza gepost heeft.
Wat ik wil toevoegen uit ervaring is dat Nederlands\Vlaams als taal gediscrimineerd wordt niet enkel in Belgie maar ook in Nederland.
Zoals uit eerder topic weten de meeste lezers dak als Belg in NL-Limburg woon. langs de Maaskant ergens dicht bij duitsegrens.. Welke plaats is niet belangrijk.
Ga ik vandaag in Duitsland tanken en ik versta alles in duits, maar spreken is niet zo simpel want ik gebruik da nie. Dus als nen duitser hier mij zo aanspreken doe ik het zo goe mogelijk om plat Limburgs te kallen, dat verstaan ze in de grensstreek wel. En op de euregio flikkendag vorige maand in Mestrééch waren naast waalse flikken ook duitse. Dus die praten ook plat en nederlands.
Waar ik mij vandaag bij die Pruisische naftepomp op mijne vlaamse leeuwestaart getrapt voelde was het feit dat bij afreken madam van die pomp mij nie verstond, en dat int plat limburgs (wat ik als gentenaar mij ook moest aanleren al 35 jaar in Limburg), en dat in de grensstreek.
En wat die omhooog gevallen duitse kakmadam nog zei was "dat hare pa wel een nederlander was" maar mij verstond ze niet.
Ik stond op

ontploffen en kon het boos niet nalaten ze te verwijten dat ze zich just als die franskijons bij ons in Belgie gedroeg.
En het zelfste in de winkels in Nederlandse kant hier wordt ge vaak int duits aangesproken en dan begin ik automatisch uit gefrustreerdheide boosheid int plat Géénts.
Dus Nerdeland heeft in de duitse grensstreek ook communotaire probleemkes. Weliswaar nie zo op politiek niveau, maar principleel hetzelfde: nederlands wordt minderwaardig geacht en in de buitenlanders verrekken het om te spreken, terwijl omgekeerd we wel meerdere talen leren. Nu ben in in Olland wel buitenlander ook oké, maar taalkundig niet dus.
Zoo, da moest ik kwijt en daar gaak NOOIT meer tanken.