Los bericht bekijken
Oud 9 november 2007, 21:43   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Zo ken ik er nog één.

Langdorp ligt niet zover hier vandaan. Zelf ben ik ook een Hagelander.

De kerk van onze plattelandsparochie telt een aantal mooie stukken, waarvan vooral de historische waarde doorslaggevend is. Enkele jaren geleden meende iemand een beeld van de H. Sebastiaan te mogen opeisen: een eiken laat 17e eeuws beeldje, polychroom. Als "bewijs" voerde hij een artikel aan uit de gazet, daterende uit de jaren 1960. Toen de pastoor hem dit beeld weigerde, dreeg hij met de rechter. De pastoor lachte er eens mee en trachtte de man tevergeefs aan zijn verstand te brengen dat hij niet kon weggeven wat zijn eigendom niet was. Elke rechter zou voor dit argument gevoelig zijn.

De waarde van dat beeldje werd een paar jaar geleden geschat op zo'n 5000 �* 7000 euro. Dat mag veel lijken, maar dat is slechts een peulschil in het ganse jaarlijkse omzetcijfer van een doodgewone, kleine plattelandsparochie.

Waar je het haalt om met die schatten de honger uit de wereld te helpen... dergelijk betoog kan je met geen mogelijkheid ernstig nemen...
Ik kom dus regelmatig in kerken, kloosters en abdijen door de hobby van mijn zonen.
En dan kom je dus op plaatsen waar men anders niet komt.
Ik kan je verzekeren dat je versteld zal staan van wat er daar in de kelders en en zolders allemaal opgeslagen ligt.
Maar zelfs al eenvoudig de meubelen in de meeste kloosters en abdijen zijn reeds tegen de miljoenen waard.

En idd, veel bedrijven kunnen gewoon niet aan de omzet van de meeste kerkfabrieken tippen. En dan zeker niet aan deze die dan ook nog gronden en huizen in eigendom hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden