Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley
Hier een vertaling van een Engelse tekst geschreven door islamkritikaster (en volgens islampromotors en 'progressieven' dus een 'islamofobe' onverdraagzame racistische haatzaaier  ) Mumin Salih
De bewering dat de koran wetenschappelijke mirakels bevat is pas van zeer recente datum. 1400 jaar lang hebben moslims de koran niet bekeken als een wetenschappelijk boek enz...
|
Interessant. Hoogst interessant. Maar ik moet eerlijkheidshalve toegeven: interessant omdat het in mijn kraam te pas komt.
Desalniettemin: eeuwenlang hebben christenen geen onderscheid kunnen maken tussen verschillende litteraire genres, waardoor zij enerzijds de Bijbel en anderzijds wetenschappelijke essays niet in de juiste context kónden interpreteren.
God had de wereld geschapen in zeven dagen, en daarmee uit! Einde discussie.
Vandaag vormen christenen die de Bijbel als een wetenschappelijk essay lezen gelukkig een minderheid (zij het dat die minderheid jammer genoeg weer groter aan het worden is, t.g.v. de opkomst van het creationisme). Maar goed: we kunnen stellen dat de grote meerderheid de Bijbel niet langer in een wetenschappelijke context stelt. Gelovigen maken het onderscheid tussen de vragen "Hoe?" en "Wat?" aan de ene kant (=wetenschap) en de vraag "Waarom?" aan de andere (=levensbeschouwing, zingeving).
Raar dat zich in de islam precies het tegenovergestelde voltrekt: waar 7e eeuwse Arabieren waarschijnlijk niet wakker lagen van de vraag of de aarde al dan niet sfeervormig is, neigen steeds meer 21e eeuwse moslims ernaar het verschil in litterair genre onder de mat te vegen. Ik ben er niet zo zeker van of dit wel écht een stap vóóruit is, in de richting van een islam die ook voor de overgrote meerderheid van de niet-moslims (min of meer) aanvaardbaar is.