Deze avond voerden een 50-tal scholieren van Internationaal Verzet in Gent actie voor het VLD-secretariaat. Ze deden dat op basis van onderstaand pamflet. Op de actie waren zowel migranten als niet-migranten.
GC
Reclame op school mag, een eigen mening niet!
Kunnen moslimmeisjes zonder hoofddoek geen mening verkondigen? Volgens mij wel. Volgens u niet. Hun mening (die uit 100 % religieus gedachtengoed bestaat) zit in het stuk textiel. Dat stuk textiel is de materialisering van de islamitische ideologie : de koran en alle randgeschriften. Dat stukje textiel is een reclametool voor waarden die haaks op westerse waarden staan. Neem het stukje textiel weg, en menig moslimmeisje wordt identiteitsloos en sprakeloos : immers ze heeft in haar islamitische cultuur en thuisomgeving enkel geleerd religieuse onzin te slikken en af te deunen, en nooit om voor zichzelf te denken of enige kritische ingesteldheid aan de dag te leggen. Een hoofddoekverbod maakt de molisma niet monddood. Integendeel, het zal de aanzet zijn om haar mondig te maken.
De VLD pleit sinds kort voor een volledig verbod op de hoofddoek in het gemeenschapsonderwijs. De rechterzijde verdedigt dit verbod op basis van de discriminatie van de vrouwen binnen de Islam.
Een beetje een eenzijdige uitleg. Een hoofddoekverbod komt er om neutraliteit in openbare plekken te garanderen. Hoe zit het met het respect van de moslims tegenover andere geloofsstrekkingen die niet met ostentatieve symbolen rondhossen?
Juist, die is er niet.[/color]
Met deze progressieve facade probeert ze het racistische karakter van dit voorstel te verbergen.
De discriminatie van de vrouw binnen de islam is een feit. Verdedigt u die dan?
De discussie over hoofddoeken heeft bredere gevolgen. Het is een eerste stap naar een verbod op alle religieuze en politieke symbolen.
Het voorstel van Dewael viseert niet enkel hoofddoeken, maar alle opvallende en provocatieve religieuze symbolen. U verengt zijn voorstel onmiddelllijk tot de hoofddoek, omdat dit handig is om de zelfgekozen slachtofferrol van de moslims nog wat meer te benadrukken.
Een aantal politici in Frankrijk spreken al over een verbod op politieke symbolen zoals een Palestijnse sjaal (kaffiyeh) of T-shirts met Che Guevara erop.
Goed zo, het staatsonderwijs dient niet om als forum misbruikt te worden om er zijn religieuse en politieke overtuigingen te gaan etaleren of beleven. Dat hoort thuis in de privésfeer.
Sinds twee jaar is er in sommige scholen reclame geïntroduceerd, door dezelfde minister Vanderpoorten die vandaag samen met partijgenoot Dewael de aanval heeft gelanceerd op de hoofddoek.
Reclame in schoolagenda's en cola-distributeurs bestonden 20 jaar geleden al ...
Opdringerige reclame die bij de jongeren consumptiedrang stimuleert en de concurrentie aanwakkert is volgens hun filosofie wenselijk op school. Waar Coca-Cola en anderen reclame mogen voeren in onze scholen, zullen algauw leerlingen met “afwijkende meningen” verboden worden om deze te uiten.
Coco-Cola is geen mening, maar een consumptieprodukt waar jongeren om vragen, in de eerste plaats omdat ze dorst hebben
Denkt u nu echt dat de gemiddelde scholier om Cola roept omdat het een exponent van het kapitalistisch systeem is? Bovendien, niemand verplicht de jongere tot het drinken van Cola.
Is binnenkort ook een badge tegen globalisering een “afwijkende mening” voor de overheid?
Veel jonge vrouwen kiezen ervoor om de hoofddoek te dragen om zichzelf te beschermen in een samenleving waar er veel racisme is.
Racisme kun je dat niet noemen. Wel onverdraagzaamheid uit eigen islamitisch midden om te beletten dat ze de islamitische cultuur en religie te veel zouden loslaten en het westers model zouden volgen. Dat is de reden waarom veel moslima's zich verbergen onder een hoofddoek : om het gescheld van hun vaders, broers, ooms, imams en gemeenschap te vermijden die op basis van hun islamitisch geloof en traditie vrouwen die net iets te westers gekleed zijn of zich te westers gedragen uitschelden voor hoeren. In Frankrijk is de eerste moslima-dode al gevallen : in brand gestoken omdat ze zich volgens de mannelijke geloofsgenoten niet islamitisch genoeg kleedde. Wordt het nu niet even tijd om de islam in vraag te stellen en de islamitisch gemeenschap te wijzen op een paar basisprincipes, zoals verdraagzaamheid?
Ze zien het ook als een bescherming tegen de invloed van de seksistische ideologie onder het kapitalisme, waarbij vrouwen als objecten voorgesteld worden, wat erg duidelijk is in de reclamewereld en de "entertainment industrie".
Toch wel vreemd dat zijzelf, of hun ouders in de eerste plaats naar het kapitalistich westen kwamen om van haar geneugten mee te snoepen. Geneugten die in land van oorsprong niet bestaan/bestonden.Geneugten die deels dankzij de reclamewereld bestaan. De kapitalistische ideologie als sexistisch bestempelen die vrouwen tot objecten reduceert is belachelijk. Verder moeten de moslima's me dunkt niet te veel klagen van sexistische hinder uit de reclamewereld : de schotelantennes thuis zijn veelal op TV-moskee afgericht. Bovendien, niets of niemand belet hen de kapitalistische wereld te ontlopen. Zij maken hun keuzes zelf.
Het is waar dat een aantal leiders van de moslimgemeenschap de hoofddoek willen gebruiken om vrouwen te onderdrukken.
Kijk eens aan, een eerste politiek oncorrecte outing.
Maar het is verkeerd te denken dat een wet die meisjes een verbod oplegt om hoofddoeken op school te dragen die vrouwen zou "bevrijden".
In realiteit zal zo’n wetgeving enkel de positie en de invloed van de religieuze leiders versterken.
Niet akkoord. Die religieuse leiders zullen geconfronteerd worden met moslima's die mondiger worden, en dat is net hun grote angst.
Internationaal Verzet verdedigt het recht van moslimmeisjes om de hoofddoek te dragen. Langs de andere kant denken we dat moslimmeisjes die verplicht worden de hoofddoek te dragen het recht moeten hebben de hoofddoek af te werpen.
Hoe gaat u dat regelen zonder wettelijk kader?
We kunnen ons echter niet voorstellen dat dit zal gebeuren door een verbod op de hoofddoek. Integendeel. Discriminatie van moslimvrouwen hangt niet in de eerste plaats samen met godsdienst, maar met de (financieel) afhankelijke positie van die vrouwen.
Die financieel afhankelijke positie van de moslima hebben ze net te danken aan het sexisme dat hun religie voorschrijft.
Wie geen eigen inkomen heeft, moet zijn/haar mening aanpassen aan die van de kostwinner.
Dat meen je nu toch zelf niet. U denkt als een imam !
Als we die discriminatie willen aanpakken, dan moeten we nadenken over eisen als een studieloon, werk voor iedereen, enz. Enkel de hoofddoek verbieden, zal massa’s meisjes veroordelen tot moslimscholen of tot zelfs helemaal geen onderwijs.
1. Er zijn en komen geen moslimscholen en er is zoiets als leerplicht. 2. Eergisteren Nova gemist? Het ging over allochtone vrouwen in de WAO (ziekenkas). Hun aandeel stijgt opzienbarend tgo de autochtone bevolking. Er werd een studie over gedaan. Ondanks tal van projecten van scholing en begeleiding naar de arbeidsmarkt toe, slagen ze er niet in werk te vinden. Oorzaken : 1) gebrekkige taalkennis
2) de hoofddoek : de westerse werkgever weigert gehoofddoekte vrouwen aan te werven. De moslima weigert haar hoofddoek af te zetten als ze werk aangeboden krijgt en kiest bewust voor werkloosheid. De moslima weigert bewust zich aan de passen aan de bedrijfscultuur en de kledijvoorschriften.
3) ziektebeleving : de moslima wentelt zich graag in haar rol van slachtoffer
4) de rol van de man : volgens de islamitische cultuur is de rol van de vrouw beperkt tot reproduktiemachine en huissloof. Door het religieus geinspireerd sexisme mag de vrouw zich niet ontplooien.
Verdere isolatie van moslimvrouwen of de opsluiting binnen de eigen gemeenschap zal daar het gevolg van zijn.
Hiermee bevestigt u het sexisme en de onverdraagzaamheid die de islamitische macho-ideologie ook via de hoofddoek in stand probeert te houden.
Een stap achteruit dus, niet vooruit.
Dat is precies wat de mannelijke moslimgemeenschap wil.
Vraag is wie zich aan wie moet aanpassen. De westerse cultuur aan een primitieve, oerconservatieve sexistische gastcultuur of de gastcultuur aan de westerse cultuur. De eerste optie is eigenlijk geen keuze : ze is nadelig voor iedereen.
Protesteer daarom mee tegen het verbod op de hoofddoek!!