Discussie: vraag
Los bericht bekijken
Oud 24 januari 2004, 13:41   #80
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel

Kijk, stel u het volgende voor:

Zowat iedereen gebruikt woord X, hoewel het niet in het woordenboek staat. Dus is het eigenlijk geen correc Nederlands. Op een dag komt echter de nieuwe editie van Vandale uit en daar staat het voor de eerste keer wèl in. Het is dus plots wèl correct Nederlands geworden. De ene minuut dus niet, de volgende minuut wel.

Zuiver volgens de letter is dit juist, maar vinden jullie dit nu zelf niet een beetje raar? In de praktijk was woord X al langer aanvaard door de meeste mensen, en was het voor mij dus al correct. Taal is niet wat in een boek staat. Taal is wat de mensen gebruiken.
Hoeveel edities van Van Dale zijn er al geweest sinds het gebruik van het woord "objectief" in de betekenis van doel in heel België (!) in zwang is geraakt? Hebben de eerbiedwaardige academici dat over het hoofd gezien, denk je, of blijft het gewoon fout taalgebruik? Wat is de meest voor de hand liggende verklaring volgens jou?
Officieel blijft het fout, in de praktijk wordt het in Vlaanderen gebruik, behoort het tot onze taal, en is het dus correct. Diezelfde academici beslisten nog niet zo lang geleden dat pannekoek vanaf nu pannenkoek is. Wel, voor mij is het nog steeds pannekoek, en ik beschouw dat nog steeds als correct. Taal is nu eenmaal niet iets dat je voor 100% kan vastleggen in regeltjes en boeken.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden