Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Dus nogmaals: ik wou de visies van bepaalde mensen eventjes nuanceren en ze op de feiten drukken. En die zijn dat de 4 Turkse hitlijsten op het internet, niet van een Belgische, een Franse of een Canadese te onderscheiden zijn. Ik ken inderdaad de luistercijfers niet, net als U, maar U maakt er zich wel zeer makkelijk van af door te stellen dat het 'maar' een toplaag betreft.
|
Misschien heb ik me enigsgezins onvolledig uitgedrukt. Toen ik over een "toplaag" had, bedoelde ik daar de Casablanca-stroming in Marokko mee.
In Turkije gaat het inderdaad om meer dan om een toplaag alleen, maar om een groep verwesterde mensen die vooral in grote steden als Constantinopel, Smyrna en Ankara wonen. Het zou echter foutief zijn hieruit te besluiten dat iedereen in die steden nu verwesterd is; dat is immers geenszins het geval. Wie naar de buitenwijken van Istanboel gaat, staat plotseling in het echte Turkije, waar elke zweem naar het Westen verdwenen is.
Met muziek moet men altijd opletten. Toen ik in het verleden in de Arabische wereld woonde heb ik dat altijd gemerkt: moderne ritmes en opzwepende Arabische melodieën gaan hand en hand, Egyptische zangeressen worden bejubeld, maar voor de rest is de bevolking hierdoor niet meer of minder verwesterd. Die nuance wil ik ook even aanbrengen.
|
Die steden waar U het over heeft, maken toch een zeer groot deel uit van de bevolking. Maar goed, ik vind het nogal vreemd dat U het platteland en de buitenwijken als het 'echte' (whatever that may be) Turkije ziet. Welk criterium gebruikt U hier voor? Zien we voor wat het 'echte' Turkije denkt niet best naar de verkiezingen? Heeft U bvb. weet van radicaal onwesterse punten in het programma van de AKP-partij?
Wat mij enorm getroffen heeft, is het feit dat een land als Turkije reeds een vrouwelijke eerste minister heeft gehad. Als je dit vergelijkt met Westerse landen... hoeveel vrouwelijke presidenten in de VS, hoeveel vrouwelijke bondskanseliers in Duitsland, hoeveel vrouwelijke eerste ministers in België,...