Discussie: vraag
Los bericht bekijken
Oud 24 januari 2004, 14:26   #106
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
maar als jij hier doodleuk komt verkondigen dat de regels van de taal maar moeten aangepast worden aan het dagelijks taalgebruik (enn dan nog dat van België), dan kan ik dat met de beste wil van de wereld niet ernstig nemen...
Volgens jouw opvatting waren er dus eerst de regels en dan de taal?
Quod non.
Waarom behoeven wij nu ons taalgebruik te laten dicteren door achterophinkende regeltjes?
Eerst de taal en aan de hand daarvan de tijdelijke en wijzigbare regels. Niet andersom.

Je mag best stellen dat pannekoek (nu-tijdelijk) fout is, maar het is mijn goede recht om een fout te hanteren, tot ze weer regel wordt. De regels zijn er enkel voor de ambtenarij en in de scholen. Ik schrijf zoals het me uitkomt, los van al die regels, nu eens om begrijpbaar, dan weer om cryptisch uit de hoek te komen.

Op een forum of chat iemand op spellings- taal- of stijlfouten 'pakken' is 'not done', en tegen elke vorm van (n)etiquette.
Meestal zijn het zij die zonder argumenten vallen, die er zich aan bezondigen.
Sorry Staaf, nu zit je er voor één keer compleet naast!

Deze draad is opgestart om een fout woordgebruik door de overheid aan te kaarten, niet om de één of andere forummer aan te vallen. Bovendien is het niet mijn gewoonte om iemand op spellings- taal- of stijlfouten te 'pakken'. Ik zal er hoogstens terloops op wijzen.

Wat je opmerking over de taal zelf betreft, zit je ook fout. Het is inderdaad je goed recht om de Nederlandse taal bewust fout te gebruiken, om welke reden dan ook. Voor zover ik weet staan daar geen boetes op. Of dat nu zo bewonderenswaardig is, laat ik aan ieders appreciatie over. Als de overheid de verkeerde woordenschat hanteert, zonder dat daarvoor een aanwijsbare reden is (bvb. omwille van een stijlfiguur) dan vind ik dat ronduit verkeerd. De discussie gaat hier uiteindelijk niet over wat gebruikelijk is, maar over wat correct Nederlands is, en correct Nederlands is nu eenmaal aan regels gebonden (hoe dom ze soms ook zijn).
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden