Los bericht bekijken
Oud 11 november 2007, 17:31   #261
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

ElFlamencoLoco
Me

------

Beste ELF ,

En we gaan verder ...

Ik zie niet in waarom de islam niét zou aanzetten tot wederzijds begrip en respect. Maar ik stel anderzijds wél vast dat vele moslims er "eigen versies" op nahouden van wat zij voor "universele" begrippen willen laten doorgaan. En dan krijg je vanwege niet-moslims voortdurend de verzuchting dan je met die moslims toch maar beter moet opletten, omdat zij, wanneer zij de mond vol hebben over "vrijheid", "vrede" enz... ze toch net iets ánders bedoelen.

Vrijheid, vreden ? waar derde wereld die ontstaan is na de europese imperialistische veroeveringen ? ondergang van islamitische staat ? dodelijk driehoek: economie+bewapening+ontwikkeling ? de oorlog in Irak ? in Afghanistan? in Somalië ? in Palastine? in Chichinië ? ... arabische dictaturen steunen ? monopolie van technologie en ICT ? oorlogsvoering om grondstoffen ? behoefte aan exportmarkten? bedrijfsspionage? bevolkingsdruk? schaarste aan grondstoffen? zwarte Afrikanen afmaken om goud te vinden en vervolgens naar Indië transporterenen daarna naar de vrije wereld? Belgische en Franse kinderontvoeringen in Chad? imperialistische en koloniale rol in Darfur (Sudan) ? Iran in drie staten delen ? spelen met wetten naar eigen begeerte ? imperialisitsche rol in het westen sahara (Marokko)? ? ? ? mag ik als he je blieft vragen om duidelijker te zijn zodat ik u goed kan volgen wanneer u over vrijheid en vrede spreekt ??
Veel vertrouwen schept zo'n eigen "islam-vocabulaire" dus niet echt.

Waarom niet ? waarom de vrije wereld wel ? omdat ze macht hebben en derde wereld kunnnen controleren of watte ?

Snap je nu waarom ik je ook vroeg om de seksuele activiteiten die jij op één rijtje zette - je weet wel: seks met kinderen, overspel, seks met erotische voorwerpen, seks met dieren enz... - eens in de diepte te bekijken, en (louter voor jezelf) je eens af te vragen of sommige van die activiteiten nu eens niet nóg erger zijn dan andere?

Ik keur al die dingen af, dus voor mij is die rangschikking niet belangrijk om die ene af te keuren en dien andere niet !!!

Ik wilde gewoon eens nagaan in hoeverre jij het aandurft om voor slechts 5 seconden in de huid van een westerling - een niet-moslim dus - te kruipen. Durf je dat écht niet? Ben je écht bang omdat er misschien maar éénmiljoenste van een kans zou bestaan dat je aan je moslimgeloof gaat twijfelen?

Kunt u duidelijk zijn en voor mij uitleggen wat jij juist met "in de huid van een westerling kruipen" aan de hand van een voorbeeld?

Laat het je dan een troost zijn dat ik dagelijks twijfel aan mijn christengeloof, en dat twijfel gewoon een gezonde eigenschap is: een uitdaging om die twijfel te overstijgen. Dat hou ik nu al sedert de dag van mijn geboorte vol. En ik ben wel heel wat jaartjes ouder dan jij. Mijn twijfels zijn niet (meer) van die aard dat ze me bang maken om mijn geloof te verloochenen. Echt niet hoor.

Ja, what is the point right here?

En hoe zit het nu met jou?Dus hierboven uitgelegd. Het gaat me er niet om om atheïst te zijn met de atheïsten, christen met de christenen of moslim met de moslims. Dat zou inderdaad je reinste hypocrisie zijn.

Ik heb mijn eigen manier van denken en leven en alle mensen hebben hun eigen manier van leven en denken !! dit is zeer duidelijk !!

Maar is dat wel goed wat jij zegt ? waarom ?

Maar wél zijn ze gelijkwáárdig.Ben je daarvan wel zeker, mijn beste Yahyazakarya? In feite ligt het allemaal nog véél complexer dan dat.

Natuurlijk zijn ze gelijkwaardig .. wie zegt dan van niet ??
Mannen staan niet boven vrouwen :

http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert3.htm

Neem nu onze rechtspraak. Daarin is het begrip "verzachtende omstandigheid" cruciaal. Bega je een diefstal, dan zal de rechter nagaan of je bvb. handelde uit drang om te overleven. Klopt dit, dan zal de strafmaat uiteraard (veel) lichter zijn dan wanneer je enkel uit platte hebzucht handelde. En wanneer je bij die diefstal bovendien ook nog geweld gebruikt, dan wordt het zelfs een "verzwarende omstandigheid".

Dit is voor mij iets nieuw, ik wist dat niet en ik zie dat het islamitisch moet zijn want de rechter in een islamitische staat moet gaan oordelen op basis van de reden en niet op basis van hoeveel hij heeft gestolen .. !! mooi als het ook zo is volgens de Belgische rechtspraak !!!

Maar is dat echt zo volgens de Belgische rechtspraak ?

Ammaai!! fantastisch als het zo is.

Je zou kunnen stellen dat een vader die van zijn zoon steelt minder in de fout gaat dan een zoon die van zijn vader steelt. Die zoon krijgt immers al zoveel van zijn vader, die verantwoordelijk is voor hem tijdens zijn jeugdjaren, en zou zijn vader daarvoor juist dankbaar moeten zijn i.p.v. hem te bestelen. Denk je écht dat een niet-moslimrechter dit niet mee incalculeert bij het vellen van een vonnis?

Ja, vertel mij hoe het zit volgens de Belgische rechtspraak wanneer een zoon iets van zijn vader steelt of andersom ... en dan ga ik u vertellen hoe het is volgens de islam .. een soort van spelletje

Maar ook dan is het niet zo simpel. Want die vader, verantwoordelijk voor de goede opvoeding van zijn zoon, heeft een voorbeeldfunctie. Stelen kan je bezwaarlijk een goed voorbeeld noemen. Misschien gaat de stelende vader daardoor net zwaarder in de fout dan de stelende zoon.

Volgens mij het is de kleuterschool of kinderopvang die voorbeeldfunctie heeft in België bijvoorbeeld want de vader is vaak afwezig aan het werken en de moeder ook of gescheiden , ... jammer dat moslimvrouwen ook die Belgische vrouwen beginnen te immiteren .. in ieder geval mijn toekomstige vrouwke gaat niet werken

Ook daarmee dient een rechter rekening te houden - jawél, ook als die rechter een niet-moslim is.Dit waren enkel maar voorbeelden, we hoeven ze echt niet één na één te bespreken, kwestie van ons onderonsje nog een klein beetje overzichtelijk te houden en niet in details te gaan verdrinken.Dat heb ik redelijk goed begrepen. Vergeet niet dat deze christen zichzelf ook onder God plaatst, zeker niet als Diens gelijke. Maar... er is een verschil.

Ik wil graag weten hoe het zit volgens de Belgische rechtspraak als zo iets gebeurt, dus een diefstal zoon/vader of vader/zoon!

Omdat ik niet geloof - niet kán geloven - dat God enkel en alleen in gelovigen werkzaam is ...

Werkzaam ? hoe bedoel jij met werkzaam ? kan jij dat uitleggen ?

... omdat ik niet geloof dat God iets is waarop alleen gelovigen het monopolie genieten...

Wat betekent monopolie genieten? kun je uitleggen adh van een voorbeeld als 't je blieft.

... omdat ik m.a.w. geloof dat Hij ook buiten de geloofsgemeenschap werkzaam is, dus ook bij niet-gelovigen (ook al horen die dat misschien niet zo graag)...

Werkzaam ? buiten geeloofsgemeenschap ? ik heb de Bijbel gelezen maar zo iets ben ik mischien niet tegen gekomen .. hoe werkzaam en buiten geloofsgemeenschap .. ?

Als ik 's avonds naar een open sterrenhemel kijk, dan mag ik me verwonderen over de eindeloze uitgestrektheid van de kosmos, een eindeloosheid die ik van kindsbeen associeer met God. Alleen Hij kan tegemoetkomen aan mijn gevoel van kleinheid, dat me anders zou dreigen te verlammen en te overweldigen.

Mooi, ik zit ook Allah swt aan het gedenken wanneer ik over iets begin na te denken of naar National G. zit te kijken dan begin ik ruustig goddelijkheid te oefenen en dan krijg ik rust van binnen dat ik nergens anders kan vinden! een wonderbaarlijke wereld maar ik zie God, Verheven is hij, de Enige, de Eerste, Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt en niet één is aan Hem gelijkwaardig.

Maar geenszins belet dit me om mijn telescoop op één of ander hemellichaam vast te stellen waarover ik kort tevoren bvb. nog iets gelezen heb in een wetenschappelijk artikel. Ik lees om te weten, en wanneer ik weet dat de planeet Saturnus grotendeels uit waterstof bestaat dat zo licht is dat de hele planeet - nochtans met een diameter die tienmaal zo groot is als die van onze Aarde - op een aardse oceaan zou blijven drijven, dan wordt mijn ontzag voor de eindeloosheid van de kosmos (die ik dus als vanzelf met God associeer) er des te groter door.

Dat is heel mooi en mens leest inderdaad om te weten want kennis wordt doorgegeven geërfd en dus geen monopolie, het eerste geopenbaarde woord in de koran is "Lees op":

"Lees! In de naam van uw Heer,
Die heeft geschapen.
Hij heeft de mens geschapen uit een bloedklonter.
Lees! En uw Heer is de meest Waardige,
Die onderwees met de pen.
Hij onderwees de mens wat deze niet wist."

Wat ik daaruit leer is dat God absoluut niéts tegen de wetenschap kan hebben. Want die wetenschap reikt mij feiten aan - bewézen feiten - die mijn respect voor Hem alleen maar groter maken. En dat die wetenschap ook door niet-gelovigen wordt bedreven doet aan haar waarheidsgehalte niets af.

Allah vraagt ons in de koran om wetenschap te studeren zodat we Hem beter kunnen leren kennen en dus gehoorzamen en gedenken.

Ibn El Qayyim is één van de oudere islam geleerden, hij heeft er 10 manieren genoemd waardoor de liefde van Allah voor Zijn dienaar zal groeien en Vice Versa. Die manieren zijn:

1. Het reciteren van de Koran en het overpeinzen van de betekenis.

2. Dichter tot Allah (Geprezen en Verheven is Hij) komen via het verrichten van vrijwillige daden, nadat men de verplichte daden heeft vervuld (zoals extra gebeden na de 5 verplichte gebeden of vasten naast de vastenmaand Ramadan etc) zoals dit wordt genoemd in de Hadith Qoedsi: “Mijn dienaar komt dichter tot Mij door het verrichten van vrijwillige daden totdat Ik van hem houdt.”(Boekharie)

3. Het continue gedenken van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) onder alle omstandigheden, door middel van de tong, hart en daden. De hoeveelheid liefde die men voelt voor Allah (Geprezen en Verheven is Hij) wordt hierdoor beïnvloed.

4. Door datgene te doen waarvan Allah (Geprezen en Verheven is Hij) houdt in plaats van onze verlangens te volgen.

5. Dat het hart gevuld is met liefde voor de namen en eigenschapen van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) en dat het hart zich thuis voelt in deze tuin van kennis.

6. Het overpeinzen van de goedheid en geschenken van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zowel wat verborgen als openlijk verschijnt.

7. Dit is de mooiste eigenschap, dat het hart teder, zacht (zich onderwerpt) ootmoedig (gedwee) is tegenover Allah (Geprezen en Verheven is Hij)

8. Het alleen zijn met Allah (Geprezen en Verheven is Hij) tijdens de nacht als Allah (Geprezen en Verheven is Hij) neder daalt tot de laagste hemel in het laatste gedeelte van de nacht, terwijl men Zijn boek leest en eindigt met het vragen van vergiffenis en men berouw toont.

9. In het gezelschap zijn van de geliefde en oprechte mensen, dat men profijt zal hebben bij hun waardevolle woorden. Zonder dat men onnodig spreekt alleen als het voordelig zal zijn voor jezelf en je weet dat het je status zal verheffen (bij Allah) en het voordelig zal zijn voor anderen.

10. Wegblijven van datgene dat tussen het hart en Allah (Geprezen en Verheven is Hij) kan komen te staan. (Al datgene waarvan Allah (Geprezen en Verheven is Hij) niet houdt en men daardoor steeds verder verwijderd wordt van Allah (Geprezen en Verheven is Hij).

De vraag wat God van me wil is dus niet uitsluitend af te leiden uit wat mijn eigen geloof - het christendom - en mijn eigen geloofsgemeenschap - de katholieke Kerk - daarvan zeggen. Ik moét wel verder kijken dan de eigen groep. Zelfs niet-gelovigen vertellen me - zonder dat zij dat (willen) weten - wat God van me vraagt.

God stuurde Abraham met Sohof, JAcobs of Israel met sohof, David met Psalms, Mozes met Torah, Jezus met Evangelie en Mohammed met Quran om de mensheid te begeleiden en onderwijzen zodat men weet hoe te denken en hoe te leven en het leven en de dood te kunnen begrijpen.

Wie iets denkt of leeft op basis van zijn eigen verstand, eigen begeerte of andere menselijke doctrines zoder de openabringen te respecteren, is verdwaald!

En dat lijkt me toch een aanzienlijk verschil met de islam, waar de vraag wat God van ons verlangt enkel en alleen vanuit de eigen geloofsbronnen wordt beantwoord. M.a.w: moslims neigen méér dan niet-moslims tot het terugplooien op de eigen groep. Hoe kan je dan wederzijds begrip en respect bewerkstelligen?O, maar ik heb evenmin als jij moeite met me te onderwerpen hoor. Even goed besef ik dat ik hoegenaamd niet de top van de piramide ben. Eerlijk gezegd zou ik dat niet eens willen.Néén, dat zie je dus volledig verkeerd. Het heeft niets met het eigen "ik" te maken, doch met de eigen verantwoordelijkheid. Niet God is verantwoordelijk voor jouw of mijn doen en laten, maar wel jijzélf en ikzélf.

God van ons verlangt ?? heeft God ons nodig of wat wij doen ?? nee helemaal niet want God stuurde boodschappers en profeten zoals Jezus en Mohammed enzo vrede zij hen, in ons voordeel en niemand heeft het recht om de wereld en mensheid te vervuilen met zijn vuile fantasies! de mens kan zelfs een water mollecule niet betalen !! wie is deze mens om te doen wat hij wilt zonder rekening te houden met andere mensen, natuur, geeste, God, engelen, profeten en boodschappers, waarden en normen, principes, natuurlijke wetmatigheden, .... etc.

Kijk, jij moet weten dat er volgens de islam geen dwang in het geloof is, dus wat jij hier probeert te bereiken met je argumenten en zinloos .. andere keer moet je duidelijker zijn met voorbeelden zodat ik u goed kan volgen .. dus noem er altijd voorbeelde want in het algemeen spreken brengt niet op en kan ik ook niet volgen maar als jij ook zoals de anderen doet en hier komt roepen islam tegen democratie, islam tegen christendom, islam tegen theorcratie dan moet jij ook weten dat democratie tegen de islam is, theocratie tegen de islam, christendom tegen de islam ... enzovoort!

Persoonlijk ken ik moslims die - zij het sporadisch - varkensvlees eten en die af en toe - met mate - genieten van een glas wijn of bier. Zij voelen zich daardoor niet minder moslim hoor. Maar uitdrukkelijk stellen ze dat zij dit doen op hun eigen verantwoordelijkheid. En het nemen van verantwoordelijkheid brengt ontegensprekelijk risico's mee; risico's die zij bereid zijn te nemen, en waarmee ze in het reine zijn met het eigen geweten.

Ja, moslims zijn geen engelen hoor.. er zijn vast veel moslims die zonden begaan en die dus vreemd gaan, alkohol drinken, glas wij of bier, liegen, roddelen, hoogmoedig zijn, ouders niet gehoorzamen, niet bidden , terroriseren maar niet op zijn Amerikaanse ik bedoel terroriseren met bommetjes en video boodschappen hier en daar, dus niet met raketten, chemische wappens (Falluja) en bommen die tonen wegen op hoofden van burgers gooien zoals de leider van westerse beschaving in Irak, Afghanistan,.. doet ..

Wat ze daardoor voelen kun jij niet weten want jij kan hun harten niet lezen beste vriend!

Zo'n lange discussies kunnen we mischien beter in het echt uitvoeren en dus een terraseke gaan doen in plaats van schijrven, het neemt echt veel tijd in beslag.

Met vriendelijke groeten
Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 11 november 2007 om 17:32.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden