Los bericht bekijken
Oud 12 november 2007, 16:03   #1
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid

Standaard Niet enkel president Klaus ziet in Al Gore en Angela Merkel "nieuwe communisten"

Citaat:
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_546746.html
Tsjechische president ziet in Al Gore en co "nieuwe communisten"

De Tsjechische president Vaclav Klaus, die niet gelooft in de opwarming van het klimaat en de rol van de mens daarin, zal eind september in New York een "energetische" toespraak" houden tijdens een internationale VN-conferentie. Dat meldt zijn woordvoerder Petr Hajek.

Kruistocht
Klaus is voor de conferentie uitgenodigd door VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon. De conferentie over de klimaatopwarming zal plaatshebben in New York, aan de vooravond van de algemene vergadering van de VN. Klaus voert een persoonlijke kruistocht tegen milieuactivisten die "de hysterie over de kwestie voeden met een ideologie die even gevaarlijk is voor de vrijheid als die van de communisten".

Een blauwe planeet
Afgelopen lente publiceerde Klaus een boek met als titel "Een blauwe planeet, geen groene", waarmee hij reageerde op de film "An Inconvenient Truth" van Al Gore. Die wil de mensen aansporen hun gedrag te veranderen om de klimaatopwarming tegen te gaan.

Valse bedreiging
Volgens Klaus gaat het om een "valse bedreiging" en is de nochtans door wetenschappelijke bevindingen geschraagde bewering "een van de grootste bedreigingen voor de vrijheid in de wereld en voor een normale menselijke evolutie". "Ik denk dat we alle gelegenheden moeten aangrijpen om tegen de hysterie in te gaan", aldu s de Tsjechische president. (afp/hln)
Citaat:
Volgens de Tsjechische president Václav Klaus behoort de 'milieu-ideologie' tot de drie van de grootste bedreigingen voor de menselijke vrijheid. In een toespraak voor het Cato-instituut in Washington zei hij ondermeer: 'De milieubeweging presenteert ons voortdurend allerlei rampscenario’s met de bedoeling ons te overtuigen om de ideeën die zij hebben over ons en de hele menselijke samenleving te realiseren. Dat is niet alleen unfair maar ook zeer gevaarlijk. En in mijn ogen is de quasi-wetenschappelijke vorm waarin ze hun veelvuldig mislukte voorspellingen gieten nog veel gevaarlijker'.
Bovenstaande artikels zijn al enkele maanden oud maar Klaus laat nu opnieuw van zich horen in een gesprek met WirtschaftsWoche. Nu is het Merkel die er flink van langs krijgt.
Citaat:
Tschechiens Präsident Klaus greift Merkel scharf an

Ungewohnt scharf hat Tschechiens Präsident Vaclav Klaus Bundeskanzlerin Angela Merkel für ihre Klimapolitik angegriffen. In einem Gespräch mit der am Montag erscheinenden WirtschaftsWoche rückt Klaus die Bundeskanzlerin in die Nähe von Utopisten und wirft ihr vor, ähnlich wie in der Planwirtschaft falsche 50-Jahres-Pläne zu verfolgen.

„Die unfaire und irrationale Debatte über die globale Erwärmung ärgert mich. Das Thema entwickelt sich mehr und mehr zum grundsätzlichen ideologischen Konflikt unserer Gegenwart“, kritisiert Klaus. Frau Merkel glaube vermutlich an diese Ideen. „Das überrascht mich. Denn gerade als ausgebildete Physikerin ist sie doch ohne Zweifel fähig, umstrittene Hypothesen zu prüfen.“

„Aber das zeigt eben auch, dass es hier gar nicht um Wissenschaft geht. Die Klimaschutz-Bewegung verkörpert eine neue Ideologie. Erstaunlich, dass gerade Frau Merkel diese vertritt – sie hat doch selbst in einer sozialistischen Gesellschaft gelebt.“

Klaus rückt Merkel in dem Gespräch in die Nähe von Utopisten, die sich davor drücken, aktuelle Probleme zu lösen. „Die Welt verbessern, das wollen Utopisten. Für Politiker sind Utopien aber manchmal eine ausgezeichnete Sache, denn dadurch können sie sich mit der entfernten Zukunft beschäftigen und müssen sich nicht mit dem Tagesgeschäft herumärgern. Solche Politiker sind Eskapisten, sie wollen der Wirklichkeit entfliehen. Das Thema Klimawandel eignet sich hervorragend für diese Flucht, denn da kann man 50 oder sogar 100 Jahre in die Zukunft planen, Visionen entwickeln – ohne dass der Wähler die Folgen kontrollieren kann.“

Klaus rät dazu, mehr dem Markt zu vertrauen, der Probleme besser löse als die Politik. „Der Markt ist nicht perfekt, aber seine Fehler sind im Vergleich zu denen der Regierungen gering. Ich habe in einer Planwirtschaft gelebt – für mich sind die 50-Jahres-Pläne von Angela Merkel heute genauso falsch wie die Fünfjahrespläne damals.“
Citaat:
Die Europäische Union hat sich – mit Zustimmung der tschechischen Regierung – ehrgeizige Klimaziele gesetzt. Mit Ihren Ansichten stehen Sie doch völlig allein da.

Nein, ich bin nicht allein. Aber ich finde die heutige Situation in Europa und den USA mitunter tragisch. Ich habe bei der Klimakonferenz in New York in meiner Rede als Einziger die Klimapolitik kritisiert. Beifall gab es dafür nicht. Erst danach beim Abendessen sind viele Regierungschefs auf mich zugekommen und haben mir gratuliert. „Das war notwendig, jemand musste das sagen“, hieß es. Anscheinend bedarf es inzwischen politischer Tapferkeit, sich gegen die Klimapolitik auszusprechen.

Wer hat sich denn bei Ihnen bedankt?

Die Namen kann ich nicht nennen. Das wäre den Betroffenen nicht recht.
lees verder
Jammer dat hij geen namen wil noemen, maar het toont toch aan hoe bang de leiders zijn om openlijk over dit onderwerp te praten.
Toch goed dat wij als gewone mensen nu weten dat het hier om een communistische hoax gaat en het nog mogen zeggen ook. Maar of die wetenschap iets zal veranderen aan hun plannen...

http://www.reuters.com/article/lates.../idUSL11213678
http://www.ceskenoviny.cz/news/index_view.php?id=281172

Toespraak van Klaus op de conferentie over de klimaatsverandering in New York
Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden