Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Waarom studeren zo weinig allochtonen verder. Heeft dat met de cultuur te maken? Volgens mij niet want in Turkije en Marokko zitten de universiteiten vol. Daar kan het dus niet aan liggen. Kan het iets te maken hebben met de economische positie van moslims in België. Je gaat toch niet ontkennen dat arbeiderskinderen net als moslimkinderen (die in de praktijk meestal arbeiders zijn) absoluut onder vertegenwoordigd zijn in het hoger onderwijs? Heeft het dus geen klasse oorzaak ipv een etnische? 
|
Lijkt me inderdaad een reden. Maar die economische positie heeft volgens mij er weinig mee te maken. Meer de omgeving, de kenissen, ...
Een arbeiderszoon die naar een school gaat waar bijna iedereen hoger onderwijs gaat doen zal waarschijnlijk sneller naar hoger onderwijs gaan dan iemand die naar een technische school moet gaan omdat hij/zij slecht was in taalvakken, ...
Eigenlijk is het een interessante doelgroep. Misschien dat er een hogeschool zich maar eens moet op richten (op migrantenmeisjes en hun ouders).