Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Niets is zo gemakkelijk als de posting van iemand anders als onzin te omschrijven. Reeds in 1959 bracht hij "Les Flamandes..." uit, waaruit al een zeker misprijzen tegenover de "Vlaamse vrouwen" blijkt.
|
Opnieuw is dit onzin. Les Flamandes drijft de spot met de bourgeoisie en de katholieke kerk, en hoe ze elkaar in een beklemmende dwangbuis houden. Ik ben op mijn 17de uit West-Vlaanderen vertrokken, ben wellicht veel meer blootgesteld aan niet-Vlaanderen dan de meesten, en heb nadien vaak teruggedacht aan Brel's woorden toen ik de Vlaamse deernen op de dansvloer zag. Het is net zoals hij beschreef, zij het in moderne vorm. Als je Vlaanderen met Holland, Engeland, Frankrijk, Denemarken vergelijkt ... sorry hoor, maar Vlaanderen lijkt erg goed bij wat Brel spottend beschrijft. (Ik zeg overigens niet dat dit per se een slechte zaak is).
Later heeft Brel trouwens ook lofzangen geschreven over Vlaanderen en Vlaamse vrouwen.
Weet u trouwens wat de reactie was in Vlaanderen was toen Mijn Vlakke Land uitkwam? Dat hij te "Hollands" klonk.
Citaat:
"Les Flamingants..." heeft hij geschreven op het eind van zijn leven, in 1977 als ik me niet vergis, dus meer dan 20 jaar na de oorlog. Het "vers in het geheugen" had toen al zijn versheidsdatum ver overschreden.
|
Daar gaat u wel heel kort door de bocht. Zelfs meer dan 60 jaar na dato is dit een uiterst gevoelig thema, dit terwijl de betrokkenen meestal reeds gestorven zijn. In de jaren '70 waren ze nog in leven.
Citaat:
Trouwens, wie gaf Brel het recht �*lle Flaminganten als nazi's te omschrijven? Is dat geen ongenuanceerde visie misschien? En van de Franstalige collaborateurs had hij ook nog nooit gehoord. Nooit geen onvertogen woord over gezongen of gezegd. Dus hij was wel degelijk bevooroordeeld.
|
Aha, over welk Waals equivalent van de Vlaamse Beweging had hij dan moeten zingen? Zijn de Waalse collabo's dan ook uitgemond in een politieke partij - daar wist ik niets van.
Citaat:
Je zal met degelijker argumenten voor de dag moeten komen indien je mijn stelling wil ontkrachten.
|
Dat ben ik niet van plan hoor, ik geef u enkel mijn mening.