Los bericht bekijken
Oud 14 november 2007, 22:33   #38
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Is het niet een beetje kortzichtig om zomaar een oordeel te vellen over het al da niet gelijk hebben van de stakers?
Armoede is relatief, dat ben je pas in vergelijking met een bepaalde maatstaf. Een maatstaf die hoger ligt dan degene die je zelf hebt nota bene.
Het gaat bovendien ook nog om een ander land. De belastingen, huur, prijzen voor energie, water en voedsel kunnen er heel anders liggen. Misschien is 1500 euro netto (wat mij hier voldoende lijkt, gesteld dat je met twee bent en beide zo'n inkomen hebt) daar een absoluut minimumloon.
Ik ben ook nogal sceptisch over het begrip armoede. Is het vaak geen mooi termpje om te zeggen dat je eigenlijk boven je standaard probeert te leven of een gat hebt in je hand / geen prioriteiten kan stellen?

Wat bij mij wel altijd een beetje wrevel opwekt is bv. dit te lezen 'ik kan mijn huishuur in Gent/Brussel/Antwerpen/...' (bijna) niet betalen. De oplossing daarop vind ik nogal simpel ... Niet iedereen kan het zich permitteren om in de stad te gaan wonen. Op het platteland is er ook woongelegenheid en is het alleszins goedkoper.