Los bericht bekijken
Oud 15 november 2007, 10:52   #2
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch is dat overduidelijk wat er gebeurd is. De institutionele eisen werden meer en meer artikelen van geloof, waaraan de zuiverheid van de echte Vlaming en de geloofwaardigheid van de no-nonsense politicus afgemeten kon worden. Politieke moed werd zogezegd de inzet van de verkiezingen. Politieke handigheid, laat staan bescheidenheid, was nergens te bespeuren. Meer dan één partij heeft er de verkiezingen mee gewonnen, en het is minstens een deel van de reden waarom de mijne de verkiezingen verloren heeft.
kdg heeft weer eens volkomen gelijk de man heeft rake analyse na rake analyse gegeven sinds den beginne

-->10/06/2007
Citaat:
Reacties Open VLD

Bij Karel De Gucht heerst, ondanks de slechte resultaten, ook een gevoel van opluchting. 'We hebben natuurlijk niet gewonnen, maar de afstraffing uit de opiniepeilingen is er niet gekomen. In de senaat zitten we rond de twintig procent, in de kamer rond negentien �* twintig. Dat was niet zoals voorspeld. Het paarse project is natuurlijk voorbij, maar is dat verwonderlijk na acht jaar?'

'We hebben de verkiezingen niet gewonnen. Ik denk dat we grootmoedig onze nederlaag moeten toegeven. Of dit nu het einde van Verhofstadt betekent, daar spreek ik mij niet over uit. Het is aan hem om te oordelen wat hij nu moet doen. In Oost-Vlaanderen hebben ook verlies geleden. We komen van 31%, we gaan richting 24 of 25%. Van een pint gaat ook altijd eerst het schuim eraf.'

'Ik betreur het niet dat Dedecker niet meer in onze partij zit, ondanks zijn groot succes. Je moet als partij staan voor je overtuiging en Dedecker past gewoon niet binnen de partij die de Open VLD moet zijn. Een partij moet zichzelf respecteren. Als Dedecker in onze partij was gebleven, had u mij nu gevraagd of we niet verloren zijn door Dedecker. Het is dus een catch-22-situatie.'

'Rechts haalt een overwinning in Vlaanderen. En wie zijn wij? Wij zijn een liberale partij die voor een open maatschappij is op ethisch vlak en we hebben een aantal liberale economische recepten. Het is niet de bedoeling dat we de huik naar de wind zetten nu rechts het blijkbaar goed doet. '

Wat er nu moet gebeuren is een zaak voor de winnaars, vindt De Gucht. 'Dat moet Yves Leterme uitmaken, hij zal hier moeten uitraken. Natuurlijk zal hij wel rekening moeten blijven houden met de andere politieke families. Wij moeten niets. We zijn natuurlijk voor een staatshervorming, maar Leterme zal er een tweederde meerderheid voor moeten vinden.'

'Ik ben een democraat, wie de verkiezingen wint, mag het initiatief nemen.

Ik feliciteer Leterme van harte. Ik zal doen wat mijn partij mij vraagt. Of ik nu nog minister van Buitenlandse Zaken zal zijn, is iets waar u het best over zwijgt, daar valt nog niets over te zeggen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline