Los bericht bekijken
Oud 15 november 2007, 14:43   #114
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
Opnieuw is dit onzin. Les Flamandes drijft de spot met de bourgeoisie en de katholieke kerk, en hoe ze elkaar in een beklemmende dwangbuis houden. Ik ben op mijn 17de uit West-Vlaanderen vertrokken, ben wellicht veel meer blootgesteld aan niet-Vlaanderen dan de meesten, en heb nadien vaak teruggedacht aan Brel's woorden toen ik de Vlaamse deernen op de dansvloer zag. Het is net zoals hij beschreef, zij het in moderne vorm. Als je Vlaanderen met Holland, Engeland, Frankrijk, Denemarken vergelijkt ... sorry hoor, maar Vlaanderen lijkt erg goed bij wat Brel spottend beschrijft. (Ik zeg overigens niet dat dit per se een slechte zaak is).
Is dat zo? Precies of er in Wallonië geen bourgeoisie of katholieke kerk bestond. Mijn eerste ervaringen met de "Vlaamse deernen" dateert van de 50er jaren en ik kan je verzekeren dat er van bourgeois- of kerk-onderdanigheid bijzonder weinig te merken viel.
Citaat:
Later heeft Brel trouwens ook lofzangen geschreven over Vlaanderen en Vlaamse vrouwen.
Wat volledig normaal is. Zijn roots waren Vlaams. En zijn Marieke was misschien gebaseerd op een Vlaamse deerne met wie hij eens flink gerollebold had. Hij was ervoor bekend de huwelijkstrouw nogal ruim te interpreteren.
Citaat:
Weet u trouwens wat de reactie was in Vlaanderen was toen Mijn Vlakke Land uitkwam? Dat hij te "Hollands" klonk.
"Mijn vlakke land" kwam me vooral zeer gekunsteld over. Zijn Nederlands was gewoon ondermaats.

Citaat:
Daar gaat u wel heel kort door de bocht. Zelfs meer dan 60 jaar na dato is dit een uiterst gevoelig thema, dit terwijl de betrokkenen meestal reeds gestorven zijn. In de jaren '70 waren ze nog in leven.
Zoals je zegt, een uiterst gevoelig thema. Normaliter zou deze bladzijde allang moeten omgedraaid zijn. Wie zei alweer "petit pays, petit espris"? Ik ben het daar volmondig mee eens, we hebben op het ogenblik andere katten te geselen.

Citaat:
Aha, over welk Waals equivalent van de Vlaamse Beweging had hij dan moeten zingen? Zijn de Waalse collabo's dan ook uitgemond in een politieke partij - daar wist ik niets van.

Je moet dringend je nationale geschiedenis even opfrissen. Nog nooit gehoord van Rex, waarvan Leon Degrelle de grote chef was?
Weet je dan niet dat Rex bij de verkiezingen in 1936 liefst 21 zetels behaalde? Le beau Leon was ook de enige collaborateur die in het Duits leger de kolonelsgraad behaald heeft, en hoezeer ik de nazitheorie ook afwijs, je kan niet zeggen dat hij een lafaard was. Hij was één van de weinigen die het niet bij woorden hield, hij was ook aanwezig op het terrein. Tot de laatste dag van zijn leven heeft hij in Spanje geresideerd, waar hij in 1994 overleden is. Raar dat de Belgische overheid zelfs geen poging ondernomen heeft om hem te pakken te krijgen. Hij wist namelijk te veel.
robert t is offline   Met citaat antwoorden