Los bericht bekijken
Oud 17 november 2007, 23:10   #1
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard Kappersdiscriminatie

Ik stel vast dat er kappers zijn die verschillende prijslijsten hanteren voor hun cliënteel, naargelang de haarlengte van iemand. Mensen met lang haar moeten soms het dubbele betalen tegenover mensen met kort haar voor dezelfde handelingen.
Onlangs zag ik in mijn buurt een prijslijst voor kort haar, halflang en lang en alle mogelijke bewerkingen.

Is dat eigenlijk geen discriminatie op basis van uiterlijk?

Daarnaast kan men zich de vraag stellen: is dat kort, halflang en lang haar niet voor interpretatie vatbaar? Welke criteria hanteert men daarvoor? Ik heb bv schouderlengte: is dat kort, halflang of lang? Met andere woorden: weet ik op voorhand hoeveel ik moet betalen?

Klinkt stom? Heu, ik weet dat sommige langharigen mijn haar zeker nog kort zouden noemen (op langhaarsites, geldt "lang" officieel vanaf onder de schouderbladen). Anderen beschouwen het dan weer als halflang en nog anderen zien het als lang.

Hoe dan ook: in mijn ogen is er sprake van discriminatie. En wat doen we dan met mensen die hun lang haar kort laten knippen en dergelijke?

Waar blijft het CGKR om deze zaak aan te pakken? Kappers discrimineren duidelijk voor eigen zak. Knippen? Een schaar gaat niet sneller verslijten, als je lang haar knipt. Als je men op lang haar in bepaalde omstandigheden bv meer product gebruikt, dat is waar, maar kan men dan geen gemeenschappelijke prijs maken, want wie bv erg kort haar heeft, zal sowieso minder mousse nodig hebben uit dezelfde bus als iemand met langer haar.
En kleuringen? Ik denk dat bij langharigen de je eerste keer misschien iets meer nodig hebt, maar meestal kleurt men daarna enkel vooral de uitgroei bij, tenzij je iemand hebt die echt zeer regelmatig van kleur wenst te veranderen, maar dat is niet meteen de regel.

Opsteken? Tja, dat kan enkel met haar dat minstens halflang is, of hoe gaat men dat met kort haar doen? Met andere woorden: daar zal men zelden de laagste prijsklasse rekenen.

Gelukkig zijn er mensen zoals mijn man, die er niet om malen dat ze kaal zijn en mensen die hun haar gratis laten knippen door bekenden. Dat is al een beetje tegen de discriminatie vechten. Ik ben al 28 jaar geen kapperszaak binnen geweest en nu ik weet dat ik daar mogelijk gediscrimineerd wordt, zal men mij daar ook nooit meer zien.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 17 november 2007 om 23:13.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden