MENEN
Gemeenteraadsleden Johan Vanhauwaert en Véronique Ducastel verlaten Vlaams Belang. Ze zoeken hun heil bij Lijst Dedecker (LDD). Voorzitter Claude Lecointre en Herwijn Vandenbulcke, momenteel op reis in Zuid-Afrika, blijven voor VB zitten.
We belden gisterochtend Claude Lecointre, afdelingsvoorzitter van Vlaams Belang Menen om tekst en uitleg te krijgen. 'Ik kan niets zeggen', antwoordde hij. 'Maar deze namiddag krijgt u een mededeling van het regiosecretariaat.' Die mededeling kwam er, ondertekend door... Claude Lecointre. Daarin lezen we dat de twee raadsleden zijn overgestapt naar LDD. 'De reden is ons onbekend, behalve misschien dan persoonlijke ambities, die door bedoelde personen niet gerealiseerd zouden kunnen worden binnen onze partij. (...) Als regiobestuur waren we op de hoogte van problemen binnen de afdeling Menen. Die problemen waren niet van politieke, ideologische of programmatische, maar van persoonlijke aard. Een verschil in visie over praktische punten lag aan de basis van de spanningen tussen een aantal mensen. (...) Dat het hele bestuur de overstap zou maken, is niet correct. De mensen van het eerste uur blijven trouw aan hun partij.'
Loopjongens
Johan Vanhauwaert, die aan zijn tweede legislatuur bij VB toe is: 'Ik verwijt Claude Lecointre niets.
Maar ik heb wel problemen met de mensen van het middenkader dat ons als loopjongens bejegent. Ik verneem dat er straks naar aanleiding van 30 jaar VB heel wat wordt uitgegeven. Maar voor ons secretariaat is er niet eens papier. We moeten alles zelf betalen.' 'Ook het steeds meer en meer opschuiven van VB naar het extremisme, zit mij en anderen hoog. Ik kan u op een blaadje geven dat nog heel wat VB'ers zullen terechtkomen bij de LDD.
Van de Meense groep is dat zeker driekwart.' Op dinsdag 20 november komt Jean-Marie Dedecker de nieuwe leden persoonlijk voorstellen. (odw)
Publicatie: Het Nieuwsblad
Goed zo, straks nog de lawine...