Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esceha
L.S.
Wie kan mij (op weg) helpen?
Presser heeft ooit de woorden geuit: "de fascisten van nu zijn de fascisten van de toekomst" of wel "de anti-fascisten zullen zich in de toekomst als fascisten ontpoppen".
Ooit heb ik gehoord of gelezen dat ook Churchill woorden van gelijke strekking heeft gebruikt. Ik kan de bron daarvan echter niet meer in mijn archief terugvinden. Op grond daarvan pleeg ik consistent te schrijven: "Presser (en naar ik meen ook Churchill) ......etc."
Een geïnteresseerd politicus heeft mij de vraag gesteld of ik wil trachten of de bron is te achterhalen. Ik ben u erkentelijk als u mijn vraag kunt beantwooorden.
Cor Schorel
[email protected]
Zelf heb ik al contact gehad met de beheerder van de site http://www.winstonchurchill.org
die mij schreef dat de uitspraak hem niet onbekend voorkwam:
"I don't have this quotation in my database, but it doesn't sound unfamiliar. I am forwarding it to our Listserv community to see if anyone can confirm".
|
Ik begrijp het niet.
"De fascisten van nu, zijn de fascisten van de toekomst." En dat is dus bij u hetzelfde als "de anti-fascisten van nu, zijn de fascisten van de toekomst?" Heu? Zit er geen fout in die tekst, of wat?
Ik ben NU anti-fascist en zal dat blijven zolang ik lee
En wat Churcill betreft: ik weet heel goed dat hij degene is aan wie we voor een groot deel te danken hebben dat de Amerikanen ons zijn komen helpen in WO2.
Maar als "mens" zou ik hem niet te hoog inschatten.