Los bericht bekijken
Oud 18 november 2007, 16:55   #1
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard Sinds wanneer ben jij Links?

Wanneer vond jouw "bekering" tot het linkse gedachtegoed plaats?
Ben je altijd links geweest, ben je tot dit punt ontwikkeld, of was er een gebeurtenis die je leven veranderde?

Ik ben communist sinds mijn dertiende. Ik had me ervoor al altijd geïnteresseerd in Rusland, en door mijn fascinatie voor geschiedenis was ik onvermijdelijk in contact gekomen met revolutionair gedachtengoed.
Het plaatje van een gewapende massa die de onderdrukking afwerpt, had me als romantische schildering ook altijd aangesproken.
Mijn haat voor de USA was er al sinds mijn kindertijd.
Van thuis uit was er absoluut geen gepush in linkse richting. Mijn ouders zijn politiek gezien gematigde mensen met niet te veel politieke interesse.
In mijn late kindertijd was ik al eens eensgezind geweest met de Russen van tijdens de Koude Oorlog, maar daar was ik snel van af gestapt.

Langzaam aan kwamen de ideeën van gelijkheid, ecologie, emancipatie enzovoort terug bij me op, en zonder het te weten begon ik politiek links te worden. Toen ik me uiteindelijk in politiek begon te interesseren was het hek van de dam.
De defenitieve ommezwaai kwam in Normandië, zo'n 3 jaar geleden. Ik was in een museum over de Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog.
In de eerste kamer van de Koude Oorlog stonden twee glazen kisten met materiaal dat de eigenschappen van het land in kwestie lieten zien.
De USA werd gekenmerkt door decadentie, grote auto's, zwembaden, villa's, er op los vieren,... natuurlijk enkel voor de rijken.
En de Sovjet-Unie: bedeesde patriotten, bescheiden huizen, militaire parades, een sfeer van gezelligheid en gelijkheid.
Ten was mijn keus gemaakt: ik salueerde voor de Sovjet-Uniekist.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden