Even voor de goede orde.
Het arianisme trok niet zozeer de goddelijke natuur van Jezus in twijfel. Wel dat Hij reeds
vóór alle tijden uit de Vader werd geboren.
Veel hangt af van de interpretatie van o.a. de beginverzen van het Johannesevangelie. Als we daar het "Woord" gelijkstellen met Christus, dan heeft het arianisme ongelijk. Want er staat: "
In het begin was het Woord. En het Woord was bij God. En het Woord was God."
Tot op vandaag zijn niet alle christenen het erover eens of het "Woord" zonder meer moet gelijkgesteld worden met Jezus Christus. Tot vandaag bestaan er stromingen waar de geboorte van Christus gewoon als een menselijk gebeuren wordt beschouwd (dat we met Kerstmis herdenken), maar niet als een gebeuren dat dateert van "vóór alle tijden". Dat staat evenwel geheel los van de discussie of Christus al dan niet goddelijk is.
Alle grote Kerken echter bidden het Credo als volgt:
Citaat:
|
En [ik geloof] in één Heer, Jezus Christus, vóór alle tijden geboren uit de Vader.
|
De vetgedrukte woorden vormden de eigenlijke twistappel tussen arianen en de rest van de Oerkerk, niet de goddelijke natuur van Jezus.