Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sickboy
ik merk trouwens op dat de bovenstaande passages blijkbaar geen repliek waard zijn?
|
Allez, overlopen we even?
Individuele verantwoordelijkheid: uiteraard, en normaal gesproken vertaalt zich zoiets in het feit dat je het risico dat je veroorzaakt ook daadwerkelijk gaat opnemen. In praktijk is er echter de verzekeraar die de rekening betaalt als je brokken maakt. En bovendien mag die je dan nog geeneens 'droogleggen', want autorijden wordt zowat als een semi-mensenrecht bekeken. ('recht op mobiliteit' etcetera etcetera...) Het enige wat écht werkt is inspelen op die economische incentives; zoals ik al hoger aangaf: laat de verzekeraars hun pools uitkuisen en brokkenmakers(-in-spe) aan de reële kost al dan niet verzekeren. Of iemand onverzekerd rondrijdt, kan je bijzonder eenvoudig controleren; de technologie staat niet stil. Een controlepoortje op de grote autosnelwegen en je filtert de onverzekerde chauffeurs er zo uit.
Of wat bedoelde je, Sickboy? Je gelooft toch niet dat je de mentaliteit gaat wijzigen door wat op de mensen in te praten of zo...?
Die '
meer dan duizend doden' is niets meer dan een emo-argument; je moet dat binnen de juiste proporties bekijken. Nogmaals: dit land is één groot overbezet kruispunt; van acht uur 's ochtends tot acht uur 's avonds en tenzij we rekening gaan houden met het feit dat aan het innemen van plaats op een autosnelweg (een 'slot' noemt men zoiets in de luchtvaart) ook een prijskaartje is verbonden (of minstens een economische kost), zal de drukte toenemen en daarmee ook het aantal verkeersslachtoffers. Snelheid is er in veel gevallen niet meer bij; de laatste tijd vallen doden door pure overbelasting van onze infrastructuur. Er is dus nood aan een ander soort maatregelen. De politiek weet dat ook, maar is niet in staat / niet bereid om er de nodige fondsen tegenaan te gooien. Vandaar de goedkope illusie van de flitsbakken. Geloofwaardig is anders.
Dus voor mijn part mag je die zinssnede '
ik wil de dood van een kind niet op mijn geweten hebben', gerust weglaten... Het kan IEDEREEN overkomen; het kan zelfs jou overkomen wanneer je aan 30 km/uur voorbij het plaatselijke schooltje sukkelt en er een kindje vanachter een geparkeerde SUV de rijweg komt opgestormd. 30 km/uur is méér dan voldoende om een kleuter te doden hoor...
Ik pleit absoluut niet voor het loslaten van de maximumsnelheid of voor asociaal gedrag in het verkeer... Ik pleit wél voor het uitzuiveren van dit debat: haal de emo- en andere niet terzake doende troep weg en bekijk het voor wat het werkelijk is: een economisch probleem. En ga d�*n op zoek naar structurele maatregelen i.p.v. de stoflap die de politiek continu gebruikt: flitsbakken. (naast het oerwoud van grotendeels overbodige verkeersborden)