Los bericht bekijken
Oud 20 november 2007, 15:31   #24
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pies Descalzos Bekijk bericht
De Boeddha eiste dit enkel van zijn dichte discipels, voor leken was dit natuurlijk niet het geval.
Hij eiste onthouding in functie van het wegvallen van verlangens, omdat verlangens en verwachtingen lijden tot gevolg hebben.
In het geval van leken word dit lijden beperkt door te oefenen in onthechting, zodat het verlies van een partner niet zo zwaar valt.
Ik moet de Boeddha toegeven dat hij, in tegenstelling tot mijn moeder bv ("het leven is lijden, de wereld is slecht"), tenminste een oplossing voorstelde voor dat allesoverheersende lijden in de wereld. Verlost van sex en voortplanting ben je natuurlijk al van véél lijden verlost, maar ja, je hebt nog altijd het inconvénient d'être né, daar valt niet veel aan te versassen, ik ben maar een biljartballetje dat door de keu van mijn vader in beweging is gezet. En dat pijnlijk botsend doorrolt tot het balletje stopt met rollen en botsen , terwijl ik me onderweg toch ook nog eens van veel genot en blauwe plekken ontzegd heb...sexueel genot...en van voortplanting...Wie zal zeggen wie meer en minder lijdt???
maf is offline   Met citaat antwoorden