Vlaams project?
Toch vreemd, al die mensen die vinden dat ze een beter mens zijn omdat ze zich Vlaming of Belg noemen.
Wie kan me nu eens uitleggen wat ik precies meer ben als ik me Vlaming of Belg voel. Wordt mijn zicht dan beter of kan ik betere sportprestaties leveren? Is mijn denkvermogen beter als ik Vlaming of Belg ben? Kan ik oprechter van mijn kinderen houden? Kan ik mijn werk beter uitvoeren omdat ik me Vlaming of Belg voel? Wat precies ben ik meer als ik Vlaming of Belg ben?
Ik ben gewoon mens, ok? En als mens wil ik tonen dat ik gevoelens heb voor een andere taalgemeenschap. Mag dat? Ik wil ook tonen dat ik met hen wil samenleven. En als de Belgische vlag daarvan symbool mag worden, dan vind ik dat totaal iets anders dan nationalisme. Net zoals de Europese vlag, wordt de Belgische vlag dan het symbool van een samenlevingsmodel.
Met vlaggen moet men niet overdrijven. Zolang er maar meer inhoud is dan vlag. Ik vind dat er een Vlaams project mag zijn, liefst een sociaal project. Maar op dit moment heeft dat project meer vlag dan inhoud. En als je de Vlaamse politiek bekijkt, dan vraag ik me af of er überhaupt wel een Vlaams project is.
Een echt Vlaams samenlevingsmodel komt nauwelijks ter sprake. Er is vooral een anti-Waals samenlevingsmodel.
En daar doe ik niet aan mee. Zolang er geen concrete ideeën zijn voor een sociaal Vlaams project, blijf ik liever nog even Belg. Maar zelfs dat is bijkomstig. Uiteindelijk kies ik voor de universiële identiteit: mens.
|