Los bericht bekijken
Oud 21 november 2007, 01:13   #90
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Vaak is het niet uit te maken wat de inbreng is van een werknemer in het productieproces. Onze industrie is daar te complex van om te berekenen wat de toegevoegde waarde is in een BMW van de arbeiders die twee vijzen moeten vastdraaien, van de boekhouder die de bestanden "olie en brandstoffen" verzorgt of van de koffiedame die voor de drank zorgt.
In de dienstensector, bijvoorbeeld bij een kapper is dat iets makkelijker.
Maar in een ziekenhuis is het onmogelijk uit te maken wat de inbreng is van het onderhoudspersoneel, het schoonmaakpersoneel, de glazenwassers.
De lonen zijn niet op basis van de productie: ze zijn afhankelijk van de machtsverhoudingen tussen werkgever en werknemer.
Als een poetsvrouw properder kuist, meer kuist: denk je dan dat ze loonsopslag krijgt?
Ergens kan ik je hier wel in volgen; het is inderdaad niet altijd zo makkelijk te beredeneren. Toch betwijfel ik dat er hier niet naar wordt bekeken, het is nl voor een werkgever wel degelijk relevant om dit soort informatie te hebben. Zowiezo hoeft men geen gedetailleerde productiviteiten te kennen om te zien of een werknemer beter werk levert dan vroeger.

Waar ik werk hebben recent een paar poetsvrouwen die er al langer werkten inderdaad betere werkomstandigheden, waaronder een hoger loon, afgedwongen, trouwens. Dit zonder ingewikkelde micro-economische analyses bij mijn weten; common sense was voldoende om te beseffen dat de kuisvrouwen met ervaring meer waard waren dan 'verse'.

Citaat:
Mensen worden trouwens niet individueel ontslagen:
... is dat in elk bedrijf zo?

Citaat:
het zijn immers totaal onbekenden voor degenen die deze beslissingen nemen,
... is dat in elk bedrijf zo?
Citaat:
en die ontslaan in groep,
... zie boven

Citaat:
berekenen de lonen per categorie
... zie boven

Citaat:
en doen dit enkel onder de druk van vakbonden.
Allesbehalve een vereiste.

Laatst gewijzigd door Casca : 21 november 2007 om 01:15.
Casca is offline   Met citaat antwoorden