Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
Deze berichtgeving is niets nieuws onder de zon, oude wijn in nieuwe zakken. Het past nu eenmaal in ons marktmechanisme dat voedsel zodanig gemanipuleerd wordt om aan een (lage) vraagprijs te voldoen. We willen gewoon niet veel betalen aan ons dagelijks eten, maar schaffen ons liever een duurder model van auto aan of een extra skireisje. De middenklasse die zich deze luxeproducten wil permitteren, maakt dan de keuze om minder te betalen voor (basis)voedsel. Kruip niet in een slachtofferrol en geef niet alleen de voedselindustrie de schuld, het luxeconsumentisme dat dezer dagen een hoge vlucht neemt, speelt minstens een even grote rol.
Ikzelf heb de keuze gemaakt om vrij kwalitatief voedsel tot mij te nemen (mits uitzonderingen natuurlijk). Dit is duurder, maar ik heb het er voor over. Geef mij maar een duurdere echte krabsla dan een hoop surimirommel (geplette algen met wat koolvis bij en een hele resem smaak-, kleur- en geurstoffen, wat ze in Holland zo leuk 'imitatiekrab' noemen). Maar ja, ik kan mij dan ook geen drie Armanikostuums veroorloven of een tweede Plasmatelevisie ...
Je moet keuzes maken, punt uit. Hou dus op met zeveren en de schuld bij anderen te leggen.
|
Ik heb dezelfde keuze gemaakt als u, maar het probleem is ook dat veel mensen niet eens weten dat ze deze keuze moeten maken. Men weet simpelweg niet wat voor rotzooi men eet en dat bv het gekochte vruchtensapje gewoon veredelde aanmaaklimonade is en de kant en klare tomatensaus amper tomaten bevat.