Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina
Ik zie niet in waarom. Iedereen weet dat voor een FWO vooral de behaalde graden tijdens de opleiding belangrijk zijn. Het project zelf moet helemaal niet sterk uitgewerkt zijn. Dat kan ook moeilijk op 1,5 blz. Voor het IWT daarentegen moet het project sterk uitgewerkt zijn, dien je een uitgebreid dossier in te dienen dat dan ook nog eens mondeling voor een internationale jury dient verdedigd te worden.
Nu, ik ben wel akkoord dat de verloning inalle gevallen alles behalve slecht is. Bovendien biedt ook een IWT-beurs voordelen tov een FWO. Het IWT voorziet namelijk ook een werkingsbudget en dat doet het FWO niet. In het laatste geval ben je dus afhankelijk van de universiteit voor die werkingsmiddelen.
|
Het FWO geeft sinds dit jaar ook een werkingsbudget (bench-fee). Het bedrag van die bench-fee is gelijk aan de bench-fee van het IWT (eigenlijk zelfs afgerond naar boven). In elk geval is die bench-fee geen vervanging voor een loon: als doctoraatstudent kan je in geen geval zelf aan dat geld.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina
Een groter probleem vind ik persoonlijk het verschil in didactische of administratieve taken die je als doctoraatstudent moet uitvoeren. Dat verschilt van quasi niets tot veel meer dan de zogezegde maximum 4 uren.
En een ander probleem is het gebrek aan begeleiding die sommige studenten krijgen bij hun onderzoek. Sommige promotoren dragen niets bij, behalve dan hun naam toevoegen aan publicaties.
|
Dat zijn inderdaad ook relevante problemen. Voor een deel worden die problemen veroorzaakt door de structurele onderfinanciering (via de eerste geldstroom) van de universiteiten, waardoor het aantal ZAP en AAP plaatsen zeer beperkt blijft terwijl het aantal BAP'ers (vooral dankzij externe financiering) erg gegroeid is de laatste jaren. Daardoor is het aantal doctoraatstudenten per ZAP'er sterk gestegen, terwijl bijvoorbeeld het aantal studenten per AAP'er ook heel sterk gestegen is. Dat zorgt natuurlijk voor een verhoging van de didactische belasting en een gebrekkige begeleiding van doctoraatstudenten.