Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Rekening houdend met wat ik allemaal lees op de Franstalige fora, wat men op de RTBF hoort als ze in "Mise au Point" de kijker aan het woord laten, wat men uit lezersbrieven kan opmaken, wat er staat in Le Vif, e.d. geloof ik heel zeker dat wat in La dernière Heure, Le Soir en La Libre allemaal staat de Franstalige publieke opinie weerspiegelt.
|
Ik denk dat de Waalse media zijn zoals de Vlaamse media. En deze zijn zoals de Waalse en de Vlaamse politici. Zij worden niet altijd gevolgd door de man in de straat. Deze laatste vindt dat er een regering moet komen en dat men tot een akkoord moet komen. Lezersbrieven zijn gevarieerd. Het zijn meestal de meest radicale lezers of de meest geëngageerde lezers die schrijven, zowel voor wat de Belgicisten betreft als de anti-Belgen. Men kan deze brieven niet beschouwen als 'datgene wat in de bevolking leeft'. Het zijn de media die vaak alles opfokken. Niet voor niets noemt men de pers de 'vierde' macht. Indien het waar zou zijn wat de pers vertelt, dan hadden NV-A en VB de absolute meerderheid in Vlaanderen en was er een soort nieuwe Renardische Waalse Partij ontstaan die de meerderheid zou hebben in Wallonië. Dat is niet het geval. Verre van zelfs.