Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
ik bedoel dat verhaaltje van de private federal reserve, de dollar die door niets 'gebacked' wordt, ...
|
Het systeem van de Dollar en de Euro zijn identiek. Alleen is het zo dat we met de Euro nog een 'beetje' geluk hebben, omdat daar veel minder met de rente wordt gespeeld dan bij de dollar. (Greenspan was, als ik het voorzichtig uitdruk, een ramp.)
Zie. Geld werd ooit 'gebacked' door goud. Als ik zoveel dollar had, kon ik naar de centrale bank gaan en zoveel goud krijgen. Dat was een vaste standaard.
Elk geldbiljetje dat gedrukt werd, werd ondersteund door goud. Je kon het dus ook gaan inruilen als het nodig was.
Nu werkt dat zo niet meer. Nu werkt het volgens het 'fiducair' (vertrouwen) systeem. Geld is letterlijk maar wat papier, dat je kan gebruiken, omdat je weet dat de persoon naast je dat geld
als geld (met waarde) gaat erkennen. Een simpel blad papier gaat die niét erkennen.
Wat is daar het probleem mee? Wel. Het is véél eenvoudiger voor de ECB/Fed om gigantische miljarden geld in de economie te pompen. Ten eerste; geld op een bankrekening zetten is niet moeilijk. Je drukt op een knopje en 'hopla' een paar miljard erbij. Maar ook het verdelen daarvan is veel eenvoudiger. Je zet simpelweg de printer aan.
Ik hoef je niet uit te leggen dat als er x aantal miljard ind e economie wordt gepomd, de prijzen stijgen, omdat, simpelweg, er meer geld is voor evenveel producten.
Maar waarom gebeurt zoiets?
Wel. Ten eerste door krediet. Dat is geld 'creeëren'. (De bank geeft geld.) Maar dat geld moet daarna wél 'terug' naar de bank! (Kredit betalen.) Als dat niét gebeurt, is er effectief meer geld in de economie gepompt. (Jij bent wel failliet, maar je 'moet' dat niet eens allemaal betalen.)
Ten tweede door te spelen met uw rente. Als de rente laag staat, gaan veel mensen lenen. (Immers, uw 'return on investment' dient niet zo hoog te zijn.) Maar wát als er nu méér geld geleend wordt, dan dat de banken op hun bankrekeningen hebben staan? Wel ja, dat is niet erg. Zij kunnen geld blijven 'uitlenen'. Maar natuurlijk betaald niet iedereen dat terug...
Gevolg, als er dan ineens heel wat mensen hun geld gaan afhalen, kan de bank niet volgen en moet de ECB/FED tussen komen om extra geld te creeëren.
Alweer; geldcreatie en dus inflatie.
Snap je?
Edit: De oplossing is vrij eenvoudig. Rente laten bepalen door een spel van vraag en aanbod. Niét laten bepalen door een centrale bank.