Los bericht bekijken
Oud 28 november 2007, 12:40   #275
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Spreek liever voor jezelf, Kortaf.
Ik bén namelijk een van die onvoorwaardelijke separatisten en toch heb ik altijd beweerd dat de Vlamingen ook na de onafhankelijkheid nog een halve eeuw zullen nodig hebben van zich van hun Belgische vlooien te ontdoen.
Juist daarom vind ik het evenmin verstandig om verbelziekte Vlamingen onvoorwaardelijk in Nederlandse handen te geven.
Ik ben heel wat optimistischer wat die ... ontvlooiing betreft.
Het wegvallen van België zal automatisch tot gedragsverandering leiden, en op een natuurlijk ietwat langere termijn tot mentaliteitswijziging.
Veel hangt trouwens ook af vd vorm waarin de vereniging zal optreden: als naar buitenuit VL + NL als één land overkomt en naar binnentoe een vrij confederaal model wordt geïnstalleerd, dan denk ik niet dat de Vlamingen zich veel zorgen zullen moeten maken over interne Nederlandse bedilzucht of de Vlaamse zog. aangeboren toegeeflijkheid.
Maar ook belangrijk is de geopolitieke context: heel wsl zal Wallonië - en als we niet goed oppassen of stommiteiten doen - ook het Brusselse aansluiten (of aangesloten worden) bij Frankrijk. Een 'zachte' vereniging met NL doorduwen op dat moment zal heel wat gemakkelijker verlopen dan wanneer we al te lang wachten en Frankrijk , eenmaal zijn buit binnen , moeilijk kan doen over zijn Noorderlijke 'invloedssfeer'.