Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo
Ten tweede: het maatschappelijk nut van onderwijs. Een samenleving die haar nieuwe generaties niet opleidt gaat gewoon ten onder. Van de "return-on-investment" van goed onderwijs kunnen boekhouders tot in de best lopende bedrijven alleen maar dromen. Talent mag dan ook niet uitgepikt worden op basis van financiële draagkracht (geen marktprincipe dus). Kostenloos onderwijs is voor de hele samenleving oneindig belangrijker dan kostenloze treinen. Op voorwaarde dat de investering in de hogere tot en met hoogste opleidingen gekanaliseerd wordt naar wie ook de nodige talenten heeft, plus de werkkracht, plus het uithoudingsvermogen, plus..... (nee, n�*et vaders fortuin of status noch adeldom).
|
Als er zo'n hoge ROI is, wat is er dan slecht aan het systeem van de studielening, dat ervoor moet zorgen dat mensen na hun diploma een deel ervan terugbetalen? Desnoods enkel te betalen als ze het diploma behalen.
Ook om te vermijden dat mensen diploma's opstapelen zonder iets terug te geven aan de maatschappij.