Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nikei
Over die kwestie van de open stemming door handopsteking hebben wij als groep ook kritieken geformuleerd. Het antwoord hierop was dat een geheime stemming kleinburgelijk was. Engels had hier in de bond van communisten immers tegen gevochten.
Vanuit mijn ervaring weet ik dat de publieke stemming leidt tot het viseren van kameraden die tegen de partijlijn ingingen. En dat kameraden die niet met de lijn akkoord gingen niets anders dierven dan mee te stemmen met de meerderheid.
Op deze kritiek werd geantwoord dat wij als revolutionaire kaders in staat moesten zijn om de verantwoordelijkheid voor ons stemgedrag op te nemen. Een geheime stemming zou te gratuit zijn. Dit is slechts één voorbeeld van de technieken die gebruikt worden om te voorkomen dat er te veel vragen gesteld worden, dat de partijlijn kritisch in vraag gesteld wordt.
|
Amai, dat lijkt me een heel gezellige club. Engels heeft ook ooit ergens gezegd dat je met de postkoets naar de vergadering moet komen. Dat lijkt me een serieus ideologisch probleem voor de LSP