Los bericht bekijken
Oud 29 november 2007, 09:30   #20
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaS Bekijk bericht
Rudy, hoe jij vaardigheden hier beschrijft, geef ik jou volledig gelijk.
Ik bedoelde op vaardigheden van de volgende soort: bvb. een tijdsvervoeging kunnen gebruiken is belangrijker dan de theorie erachter te kunnen geven.
Dit is een evolutie die zich wél doorzet in het onderwijs. Het "kunnen toepassen" is belangrijker aan het worden dan de theoretische onderbouw. Onder het motto: "als ze het kunnen toepassen, zullen ze de theorie erachter ook wel doorgronden" wordt dit principe toegepast. En dat vind ik enorm fout.

Het is pas als men de theoretische onderbouw heeft, dat men tot correcte toepassing kan komen. Ik geef toe, ik denk hier vooral aan talen. Al kan ik me best inbeelden dat dat op sommige vlakken geen absolute vereiste is. Desalniettemin durf ik te stellen, dat een degelijke onderbouw toch altijd een pluspunt vormt.
Juist ja. Volledig mee eens. Ik herinner mij een discussie hieromtrent. De voorstanders van meer vaardigheden ipv grondige kennis van de theorie vinden blijkbaar dat dit rendabelder zou zijn, voor de arbeidsmarkt. Een taalbad bijvoorbeeld ipv zich focussen op grammatica. Punt is ook dat er meer dan vroeger scholieren zijn waarvan de thuistaal niet Nederlands is. Ik denk dat het opteren voor meer vaardigheden gewoonweg pure noodzaak is omdat er anders te veel uit de boot vallen. Mijn perceptie is wel dat het vrije onderwijsnet, zeker wat de ASO-richtingen betreft, zich wel nog houdt aan het klassieke leerproces waar de theorie nog steeds zeer belangrijk wordt geacht.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden