Los bericht bekijken
Oud 30 november 2007, 12:20   #511
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
nog een verschil ... belgen hebben tenminste smaak... hollanders denken enkel in termen van "hoe verkoop ik het", "wakosta?" en "als ik er 2 koop krijg ik er dan 1 gratis"
Nederlandse topkeuken steekt Belgische voorbij

Nederland telt meer toprestaurants met twee of drie Michelinsterren dan België. 'En er is nog een schitterende lichting Nederlandse topchefs in aantocht', zegt Sergio Herman van restaurant Oud Sluis.

(belga) - Jarenlang was Nederland een woestenij voor de lekkerbek. Verder dan een broodje kroket of boerenkool met worst geraakte je niet. Maar die tijden blijken vervlogen. In de Michelingidsen die deze week voorgesteld werden, heeft Nederland twee restaurants met drie sterren, net zoals België. Maar waar wij negen restaurants met twee sterren tellen, zijn dat er in Nederland al tien.

'De grote ommezwaai is er gekomen sinds 2000', zegt Werner Loens, de hoofdredacteur van Michelin Benelux en voorheen jarenlang inspecteur. 'Ik herinner me hoe ik in de jaren tachtig als een marsmannetje werd bekeken toen ik alleen een beter restaurant binnenstapte. Oude mensen die in groep iets te vieren hebben, die durfden wel eens te gaan eten. Maar een klein gezelschap aan een lekkere tafel, dat was ongezien.'

Het is volgens Loens pas sinds 2000 dat de interesse voor de keuken via de media is doorgedrongen naar brede lagen van de bevolking. Toch zijn er volgens Norbert Koreman, hoofdredacteur van Saisonnier, een culinair magazine dat zowel in België als in Nederland actief is, nog veel donkere vlekken in de Nederlandse culinaire lente. 'Rij een Vlaams dorp binnen en je vindt ergens wel een goed restaurant. In Nederland is het alles of niets. Top of broodje kroket.'

12:08 - 30/11/2007
Copyright © Tijd.be
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden