Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Maarja, het begrip bachelor-master is blijkbaar nog niet iedereen volledig doorgedrongen. Eenmaal het systeem op poten is zullen die masters wel Engels moeten worden, of het aantal studenten daalt drastisch. De eerste jaren misschien nog niet. Daarna gaan meer en meer mensen hun master in het buitenland doen.
|
Kan iemand deze kronkelige redenering uitleggen?
Dus de tweeledige structuur betekent automatisch een verengelsing? En waarom zou de tweeledige structuur plotseling studenten afschrikken? Waarom zouden studenten per se naar het buitenland moeten trekken? In ieder geval, in ons land is de wetgeving duidelijk: als er een masteropleiding in andere taal dan het Nederlands wordt aangeboden, moet diezelfde opleiding ook het Nederlands beschikbaar zijn. Van een verengelsing zal dus geen sprake zijn...
Ongelooflijk trouwens hoe u blijkbaar ten strijde trekt tegen opleiding in uw eigen moedertaal. Is uw eigen taal dan voor u minderwaardig?
|
80% van de studenten zal blijven. Die zullen ook in het Nederlands willen studeren. Ik zeg ook nergens dat dat niet moet kunnen. Als Gent dat toelaat en Leuven niet zal dat aan Leuven veel studenten kosten.
==>Ik vind gewoon niet dat de overheid daar wetten over moet stemmen. Laat de universteiten zelf beslissen.
Die 20% (op termijn), zullen volgens mij inderdaad naar het buitenland trekken. Dat cijfer heb ik gewoon uitgevonden. Maar het lijkt me realistisch. In de VS studeren de beste studenten vaak aan een betere universiteit af dan waar ze hun bachelor gemaakt hebben. Als we kwaliteit van andere landen willen aantrekken wordt ons systeem ook beter. Doen we dat niet dan blijven er in België enkel "provinciale" universiteiten. Dan kan Oosterlynck zoals hoger gezegd zijn Oxford aan de Dijle in de kast steken. Ikzelf zou het spijtig vinden dat een medeoorzaak een overheid is die de universiteiten verbiedt om in het Engels les te geven.